lördag 26 april 2014

10 mil med bra fart

I torsdags la jag ut en blänkare på VCK:s facebooksida för att stämma av intresset för en cykeltur in till Umeå via Hössjö för fika.

Bror och Helmersson nappade på det hela. Vidare undrade Klas om vi kunde köra via Överboda in  till stan istället då han och en kamrat skulle cykla från Umeå till Vännäs och tillbaka igen och att vi på så vis kunde köra halva rundan tillsammans.

Självklart kunde vi det men jag kände att det kanske skulle bli lite kort innan fikat och tänkte att det även kunde vara läge att köra lite längre för att få ihop 3 timmar så jag frågade bror om han ville köra en liten sväng innan den planerade gemensamma avgången. Självklart var han med på det då han sällan bangar för cykling.

Vi cyklade iväg strax innan kl 9 och körde drygt 30 minuter. Sedan svängde vi förbi hemma hos bror då han hade tjall med sitt pulsband. Tyvärr lyckades han inte få till det hela utan det enda det gav var att vi var drygt 5 minuter sena till den planerade samlingen vid Gulf.

Då stod Helmersson som väntat men även Lundin trots att han meddelat att han inte kunde köra idag. Han sa att han skulle hänga på en bit då han hade en tid att passa.

Vi rullade iväg och snart mötte vi Klas och hans kamrat Fredrik som sedan cyklade vidare med oss. Klas såg ännu snabbare ut än vanligt då han dagen till ära körde på mina gamla Zipp-hjul.

Snabb
Det rullade på rätt bra och vi höll en ganska god fart hela vägen till stan där vi svängde in på Mekka för en fika.

Lundin som skulle köra lite kortare var fortfarande med och han hann även med en snabb kaffe innan han rullade hemåt. Även Klas och Fredrik tog en fika med oss vilket var trevligt.

Efter fikat var det alltså jag, Tomas och Helmersson kvar och vi körde hemåt via Röbäck och Hössjö.

Jag vet inte riktigt vad som gjorde det men på vägen hem så drogs intensiteten upp ganska rejält och jag och bror växeldrog i ett rätt högt tempo hela vägen hem.

Om man räknar bort biten genom stan så hade jag en snittwatt på vägen hem på 275 watt vilket är rätt högt för att vara mig, särskilt med tanke på att vi hade kört nästan 6 mil innan. Sammanfattningsvis blev det en riktigt bra tur och en rejäl genomkörare vilket aldrig är fel.

Bror var som vanligt grymt stark
Efter hemkomst blev det en snabb dusch och sedan begav jag mig till mor och far där fru och barn varit på lunch. Även jag fick lunch när jag kom dit vilket var välbehövligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar