tisdag 8 april 2014

Mallorca dag 7 - krasch i bergen!

Sista cykelpasset för årets reda är nu avklarat. Det blev en minst sagt händelserik runda.

Vi var 8 cyklister som rullade iväg upp mot bergen. Vi körde upp via militärbacken, vidare mot Calvia, Capella och Puigpunyent för att sedan luncha i Esporles.

Mina ben var ganska slitna men jag försökte ändå hålla ok tempo i backarna. I militärbacken körde vi på hyfsat och jag lyckades spurta ner bergakungen Jonas. Problemet var dock att vi tydligen inte var uppe vid toppen när jag la in min spurt vilket gjorde att jag brände mitt enda krut vid fel tillfälle...

Resten av dagen var jag mer eller mindre chanslös mot Jonas i backarna även om jag försökte utmana några gånger. Jag lyckades dock hålla de övriga bakom mig i samtliga backar även om både Mats och Johan var riktigt starka idag.

Bergakungen

Efter lunchen i Esporles, där vi förövrigt fick vågen av cyklisterna från Gimonäs, cyklade vi via kustvägen tillbaka mot Andraxt.

Bror som tagit det rätt lugnt på förmiddagen gillar att köra fort på denna väg och han satte av i rejäl fart och grillade både mig och Jonas rejält.

Jag är rätt dålig på att köra utför så efter ett tag slog jag av då jag var för trött för att orka täppa igen de små luckorna som uppstår efter varje utförskörning. Det gjorde att jag låg kanske 100 meter bakom och precis när jag kommer runt en kurva ser jag Tomas ligga vid sidan av vägen.

Han hade kört lite för fort i en sväng och missbedömt den varpå han låste hjulen och valde mellan att gå omkull på asfalten eller köra av vägen. Han valde att köra av vägen och körde in i en sten som stod i ytterkant av kurvan och åkte sedan över styret ut på en gräs/grusyta vid sidan av vägen.

Precis när jag stannat tog han sig upp på fötter och jag frågade hur det var med honom varpå han svarade: "Med mig är det bra, frågan är hur det gått med cykeln"

Svaret på den frågan var att det gått ganska bra med cykeln då det bara blev en punktering och ett skevt framhjul.

Svaret på min fråga var att även det verkar ha gått ganska bra med honom då han som det ser ut klarat sig med en mörbultad axel och en del mindre sår. Han lär dock vara rejält stel och öm i några dagar kan jag säga vis av erfarenhet.

Nykraschad cyklist inspekterar cykeln
Efter att vi lagat punkteringen kunde vi köra vidare och vi tog oss bort till Calvia. Därifrån körde Tomas ned mot kusten för att ta den vägen hem då det var mindre trevligt med ytterliga utförskörningar med skevt framhjul.

Vi övriga cyklade tillbaka upp via baksidan av Miltiärbacken och sedan hem via kusten.

MTB-Mats var stark idag.
Efter hemkomst så kollade jag till bror och han verkade fortsatt vara ok. Sedan gick jag och Mats ner på stranden för att möta grabbarna som varit och lämnat igen sina hyrcyklar för att ta en öl tillsammans med dem.


Nu blir det sängen för att i morgon åka hem till kylan i Sverige. Jag ser inte fram emot kylan men jag ser fram emot att komma hem till familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar