måndag 17 november 2008

Tips på flygbolag

Det bolag jag vill tipsa om är Norwegian som är ett riktigt bra, tillförlitligt och generöst flygbolag.

Jag och en domarkollega skulle lördags flyga ner till Stockholm för att sedan ta oss med bil till Västerås för en domarträff. Vi skulle åka ner med Norwegians plan som skulle gå 07.00 från Alvik. Allting gick jättebra och 06.45 satt alla passagerare på planet. Sedan hände det dock inget på väldigt länge men efter ca 45 minuter fick vi veta att det var problem med en bagagelucka men att det nog skulle ordna sig med lite värme och smörjning. Vi fick även veta att vi under tiden vi väntade skulle få en kopp kaffe att dricka. Det kändes riktigt bra att höra att Norwegian ger sina flygplan värme då det enligt många är för lite värme i dagens samhälle. Ännu trevligare med en kopp kaffe på morgonen.

Efter ytterligare 45 min fick vi veta att det inte räckte med värme och smörjning för att få planet att fungera utan att de var tvungna att skruva isär luckan och att det skulle ta minst en timme. Vi fick kliva av planet i väntan på denna insats. Som plåster på såren fick vi en fikakupong på hela 65 kr. För 65 kr kan man verkligen frossa loss i flygplatscaféet. För en trekantsmacka, en inplastad bit kladdkaka, en påse halstabletter och en kopp kaffe hade jag bara behövt lägga ut 40 kr av mina egna pengar om jag fått kupongen innan jag redan köpt fika.

Efter att ha fått tillbringa någon timme i flygplanscaféet fick vi veta att vi senast skulle ta oss iväg med nästa Norwegianplan som skulle gå 11.30. Trevligt tänkte vi. Även detta plan vad dock försenat med nästan 1,5 timmar. Perfekt för oss som på grund av detta missade hela första dagens kurs och därför slapp sitt i en konferenssal och ha tråkigt. Det fanns dock dem som fick ännu större fördelar av detta så som att slippa åka till sådana tråkiga städer som Moskva och Tokyo.

När vi sedan skulle åka hem på söndagen med Norwegians 21.15 plan så möttes vi snabbt av beskedet att planet var försenat till 22.00 pga av sent inkommande plan. Senare visade det sig att när det planet väl kommit på plats så var det ett tekniskt fel på även detta plan. Det kom dock ett plan ifrån Oslo knappt en timme senare vilket gjorde att denna gång blev den totala förseningen bara ca 2,5 timmar. Med andra ord riktigt stora framsteg jämfört med dagen innan. Vi framförde även detta beröm till personalen som dock av någon anledning inte riktigt såg ut att uppskatta den.

När vi väl kommit iväg med planet kom personalen ut med sina försäljningsvagnar och erbjöd oss köpa smörgåsar till riktigt höga priser. Som revisor känns det riktigt bra se när företag kan ta ordentligt betalt för sina varor. Det finns många som har problem med det. Som kompensation för förseningen erbjöds vi en gratis kopp kaffe mitt i natten. Inte illa!

Så till alla er som vill vara helt säkra på att inte missa ert flygplan, välj Norwegian.

5 kommentarer:

  1. Jag upplever din ton som smått ironisk? Eller till och med sarkastiskt!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår din ironiska ton!!
    Riktigt eländigt!

    SvaraRadera
  3. Haha nu heter jag mör!

    SvaraRadera
  4. Du kanske ska tipsa Anton! Mannen som inte KAN skynda sig!

    SvaraRadera