söndag 30 augusti 2009

Annika slår till igen

Idag tar den sk fettdoktorn Annika Dahlqvist ytterligare ett rejält steg mot att helt förstöra sitt förtroendekapital. Detta i en artikel i Aftonbladet.

Angående vaccin mot svininfluensan säger hon i artikeln att hon inte tänkt vaccinera med motiveringen: "Vi som äter LCHF får inga infektionssjukdomar".

Vidare uttalar hon sig även angående cancer i artikeln. Hon anser att det är urlöjligt att hålla på med mammografi och cellprovtagning och avslutar med att säga: "Äter man en riktig kost så får man inte cancer".

För mig är det fullständigt obegripligt att en legitimerad läkare kan uttala sig om att en kost kan skydda mot svininfluensa och cancer. Problemet är att det inte bara är dumt utan även kan vara farligt att uttala sig på detta sätt. Rimligtvis borde hennes läkarlegitimation ifrågasättas.

Just canceruttalande är så fruktansvärt dumt och stötande att jag inte tror det är sant. Om vi som exempel tar livmoderhalscancer, som upptäcks via de enligt Annika onödiga cellproverna, så sprids denna sjuktdom via ett sexuellt överförbart virus. Själv förstår jag inte hur en kost kan skydda mot denna cancerform.

Vidare tycker jag att det är fullständigt obegripligt att Aftonbladet ger denna människa så mycket utrymme och uppmärksamhet. De borde rimligtvis ha bättre urskiljning kring vad de skriver. Men denna typ av artiklar säljer lösnummer och tydligen är det det enda som räknas. Att artikeln sedan innehåller information som kan vara farlig för läsarna tycks inte ha någon betydelse.

Annika försöker på sin blogg tona ner dessa uttalanden bland annat med förklaringen att hon satt på en buss när intervjun gjordes. Det tycker jag inte spelar någon roll. Hon förnekar inte att hon uttalat sig på detta sätt och om hon inte är redo att ge en intervju via telefon på en buss bör hon vara professionell nog att avstå från att uttala sig.

4 kommentarer:

  1. Det verkar precis som hon tror att hon är GUD!!

    SvaraRadera
  2. Så långt ifrån sanningen är det nog inte. Om man byter ut "äta lchf" mot "tro på gud" eller "be till gud" så känns det väldigt likt den retorik som många extrema religösa sekter använder

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg! Såg att du kommenterade på hennes blogg. Har journalisten diskuterat intervjun offentligt?

    SvaraRadera
  4. Technicolor: Följande kommentar till artikeln är publicerad på aftonbladet. Svårt att säga med 100% att det verkligen är journalisten som ligger bakom kommentaren men det känns å andra sidan relativt osannolikt att de skulle låta detta ligga kvar om det var någon som felaktig utgav sig för att vara Marijana Dragic.

    MarijanaDragic, 26 år, Igår 20:03
    Hej. Jag har intervjuat Annika Dahlqvist och skrivit "Min diet skyddar mot svininfluensa". Har sett att några läsare undrar huruvida citaten är korrekt återgivna och/eller lösryckta. Till er vill jag säga att citaten stämmer, det är Annikas egna ord, som jag har inspelade på band.

    SvaraRadera