onsdag 21 juli 2010

La Pinarello

Nu är jag åter i Sverige efter en dryg vecka i Italien med bas i Venedig.

Orsaken till resan var att jag skulle cykla la pinarello cycling marathon vilket jag även nästan gjorde. Istället för Grand Fondo blev det Medium Fondo. Vi fick med andra ord inte köra hela banan utan alla körde det kortare alternativet som fanns.

I informationen som lämnats ut innan loppet stod det att loppet skulle genomföras oavsett väder och att det bara var naturkatastrofer som skulle kunna hindra ett genomförande. Natten innan tävlingen var det tydligen rätt nära en naturkatastrof då en riktigt dödsstorm kom in över området. Det hade varit ca 40 grader rätt länge och ett åskoväder med rejäla stormvindar bröt ut. Detta gjorde att delar av vägarna blev blockerade och att vi inte fick cykla det stora berget som skulle ingå i tävlingen.

Istället för 205 km och 3250 höjdmeter blev det 135 km och ca 1000 höjdmeter. Helt klart en liten missräkning men inget som någon kunde påverka.

Tyvärr hade åskovädret dragit bort helt när starten skulle gå vid 06:45 vilket gjorde att det regnade rejält och var ganska kallt. Då starten sköt fram i nästan 2 timmar så frös jag rejält. Inte riktigt vad jag trodde dagen innan då termometern visade på +41 grader.

Den bana vi fick köra var trevlig även den även om det var något annat än vad jag ställt in mig på. Helt klart trevligare att cykla genom vinodlingar än genom tallhed som han gör här hemma. Det gick bitvis ganska fort i den klunga som jag låg i och bitvis gick det extremt långsamt. Framförallt var det i första backen det gick långsamt, så långsamt att jag bitvis fick stanna. Så gick det när drygt 2000 cyklister kom till en 4 km lång backe med 8% snittlutning utan att fältet hunnit sprida ut sig ordenligt.

Efter ganska exakt 4 timmar ute i naturen så kom jag i mål rätt trött trots allt.

Här är två bilder på trängseln i första backen:


Förövrigt konstaterar jag att jag är bättre på att cykla uppför än nedför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar