torsdag 8 augusti 2013

Formtoppning inför cykelvasan med japanskt inslag

Jag har under en längre tid följt ett träningsupplägg jag fått av Aktivitus. Efter min krasch i Rättvik hade jag dock svårt att köra enligt upplägget några veckor utan det blev träning som inte gjorde ont vilket innebar att intervaller och dylikt fick stå tillbaka. 

Nu är jag dock tillbaka i upplägget igen och då cykelvasan närmar sig börjar det vara dags för formtoppning. 

Inför vätternrundan körde jag väldigt mycket distans ett par veckor innan för att sedan köra ganska lugnt veckan innan. Det funkade bra men nu är upplägget helt annat med korta intensiva intervaller istället. Jag har idag för tredje dagen på raken kört ett tabata-pass och jag körde även tabata i lördags. 

Nu blir det vila i morgon, ett lugnt pass på lördag, Vännästrampet på söndag följt av 2-3 lugna pass veckan efteråt vilket förhoppningsvis leder till toppform på vasan. 

Även om upplägget denna gång är helt annorlunda än sist så är tanken egentligen densamma, utsätt kroppen för något den inte är van vid och få en superkompensation och toppform. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar