torsdag 16 januari 2014

Cykeldator O-Synce Navi2Coach GPS - utvärdering

I somras så bytte jag ut min cykeldator från Polar eftersom jag skaffat mig en effektmätare och behövde en dator som stödde Ant+.

Valet föll på en O-Synce Navi2Coach och nu har jag använt den ett antal hundra mil utomhus samt ett antal pass inomhus när jag cyklat på min Monark. Hur har jag då upplevt den?



Funktioner och datafält
När jag välde dator var det några funktioner som var ett måste för mig. Det var dels de vanliga så som puls, fart, distans osv som finns på alla datorer men även en väl fungerande höjdmätare vilket denna har då den innehåller en barometerstyrd höjdmätare som jag upplever fungerar bra.

Vidare var det ett krav att den skulle kunna visa mycket watt-information och inte bara aktuell watt eller snittwatt. Då det finns möjlighet att växla mellan sex olika displaysidor med mellan 4-8 fält per sida så kan man verkligen få all information man kan tänka sig behöva och utbudet på datafält är minst sagt bra. När det gäller wattinformation finns det ca 20 olika fält att välja mellan. Datafältsinställning sker enkelt via med medföljande programvaran

En enkel sammanställning av vilka olika datafält som finns hittar ni här. (kan ha tillkommit fält sedan denna sammanställning gjordes)

Programvaran i datorn uppgraderad dessutom med jämna mellanrum om det finns önskemål från kunderna om ytterligare datafält så är det inte alls omöjligt att de i framtiden kommer att läggas till. Uppgradering sker genom att man kopplar upp den mot den medföljande programvaran som ligger på din PC och sedan tar det ca 20 sekunder

Vidare finns det möjligheter att använda sig av navigationsfunktioner, vilket jag ännu inte gjort, samt att lägga upp träningspass i datorn så som intervaller där man ställer in intervalltider, mål gällande intensitet mm. Det finns dock ingen kartfunktion i denna dator.

GPS
GPS:en är rätt snabb på att hitta igen satelliterna, exempelvis väsentligt snabbare än vad Polars GPS är. Den tappar dessutom sällan bort satelliterna, jag har bara varit med om en gång under tiden jag använt den. 

Batteri
O-Synce Navi2Coach har ett utbytbart batteri vilket är rätt unikt för denna typ av produkt. Det är dessutom ett standardbatteri som finns att köpa på typ clas ohlsson för en liten summa pengar.

Batteritiden är inte alls som Polar som jag är van vid sedan tidigare utan den måste laddas med ganska täta intervall. Uppgiven batteritid är ca 14 timmar vilket är i nivå med konkurrenterna.

En fördel här är att man kan ha ett laddat extra batteri liggandes ifall man skulle glömma att ladda mellan passen då det är väldigt enkelt att byta batteri, det tar endast några sekunder.

Det enda egenliga problem jag upplevt med denna dator är dock kopplat till batteriet. Det är att datorn vid ett par tillfällen slagit av sig själv under pågående cykeltur vilket varit något irriterade särskilt när det gör att träningsdatan ej sparas. När detta skedde tredje gången var jag i kontakt med O-Synce kundservice och fick veta att det är ett problem de haft på några av datorerna vilket beror på ett utrymmet för batteriet är lite för stort. Jag fick då välja mellan skicka tillbaka datorn eller att lösa det själv genom en väldigt enkel modifiering vilket jag valde att göra. Jag la in en liten bit papper mellan batteriet och locket och sedan har detta inte uppstått igen. Detta ska dessutom vara åtgärdat på senare datorer.

Använda
Det är väldigt enkelt att komma igång och använda denna cykeldator. När man slår igång den får man välja mellan några olika alternativ; Quickstart, Training, Navigation där jag i stort sett alltid väljer Quikstart och då startar datorn och börjar visa information samt logga information.

Om jag kör ingång ett pass innan datorn har hittat GPS-filerna så får jag frågan om jag ska registera utan GPS-data eller om den ska fortsätta söka satelliter vilket är en bra funktion om jag exempelvis kör inomhus och inte vill ha någon GPS-info lagrad.


Styrfäste
Det finns två alternativa monteringssätt, ett lågt och ett högt alternativ. Jag har valt det låga alternativet på styrstammen vilket gör att jag får tillgång till hela styret. Montering sker med buntband vilket gör att fästet sitter bra. En nackdel är att det gör att det är lite besvärligt att flytta fäset mellan olika cyklar. Det går dock att komplettera med fler styrfästen för en inte allt för stor peng.

Att sätt fast och ta loss datorn ur fästet är väldigt enkelt och smidig.

Vid första cykelturen märkte jag ett irriterade ljud från fästet vilket berodde på att datorn vibrerade fästet då det var ett litet spelrum mellan dator och fäste. Det löste jag genom att sätta en liten tejpbit under datorn och sedan dessa har detta problem inte uppstått igen.

Programvara och filöverföring
Programvaran som tillhör cykeldatorn heter TrainingLab och laddas gratis ner från O-Synces hemsida. Programvaran laddas ned och installeras lokalt på din dator vilket gör att det inte behövs någon internetuppkoppling för att ladda ner träningsinformation.

Filöverföringen sker väldigt enkelt genom att man ansluter cykeldatorn till din PC via en USB-kabel och har man TrainingLab igång när man kopplar in datorn får man en fråga om filer ska föras över. Har man inte igång TrainingLab så får man starta programmet och sedan trycka på en knapp. Det går väldigt snabbt och jag har inte upplevt några problem alls med filöverföringen. Filöverföringen är betydligt enklare och stabilare än vad Polars överföring via IR är vilket jag använt tidigare.

Programvaran i sig är ok. När man laddar in en fil för man en överblick över den viktigaste informationen från träningen som ser ut enligt följande:


Sedan finns det möjligheter att titta på diverse grafer, gps karta osv, dvs de flesta standardfunktioner som brukar finnas i ett dylikt program.

Jag upplever dock användargränssnittet som så där och överblicken som klart sämre än jmf med Polars ProTrainer vilket iofs kan bero på att jag använt Polars programvara i rätt många år.

En fördel med programmet är att det går att lägga in filer från Polar produkter vilket kan vara till nytta för mig då jag har en Polarklocka som jag använder de få gånger på året när jag exempelvis springer eller åker skidor.

När det gäller analys av watt-info är inte programvaran heller optimal vilket inte heller Polar el Garmins program är. Filerna är dock kompatibla med i stort sett alla tredjepartsprogram. Själv använder jag Golden Cheetha och det funkar riktigt bra.

Sammanfattning
En cykeldator som funkar riktigt bra och som uppfyller de krav jag har på bra grundläggande funktioner, bra watt-info samt enkelt handhavande som jag definitivt rekommenderar till andra.

Förutom det glappande batteriet (som var väldigt lätt att åtgärda) har den fungerat helt klanderfritt under många timmar.

Vidare är det en styrka att det går att byta batteri. Dessutom verkar det vara ett företag som är på tårna och som förbättrar produkter löpande med så uppdateringar av programvaran.

Enda nackdelen som jag ser det är att programvaran inte är helt klockren ur ett användarperspektiv men den är definitivt klart acceptabel och erbjuder rätt ingående analysmöjligheter även om effektdatan analyseras ännu bättre i exempelvis Golden Cheetha.

Vill ni läsa en riktigt ingående recension av produkter rekommenderar jag  DC Rainmakers minst sagt omfattande utvärdering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar