onsdag 30 juli 2014

Cykling med svamphjälm från Jula

I förmiddags åkte jag och resten av familjen in till Umeå för att utföra lite ärenden. Planen var att jag sedan skulle jobba några timmar medans de övriga tog bilen till stugan och jag cykeln.

Ganska precis när vi kom till Umeå så kom jag på att jag glömt hjälmen. Det kändes inte som en god idé att cykla utan och det kändes inte heller som en bra lösning att hoppa över cyklingen och tvinga familjen att vänta på mig.

Lösningen fick istället bli att åka på Jula och inhandla en hjälm för drygt 100 kr. Den hade inte direkt någon slimmad profil utan ser snarare lite mer ut som en svamp.


Gällande passformen finns det även lite mer att önska där. Den tryckte på rätt bra i pannan och märket jag hade efter cyklingen var rätt påtagligt.


Cyklingen flöt dock på bra trots den något bristfälliga passformen på hjälmen. Det blev ett pass där jag bitvis tog det lugnt och bitvis tryckte på rätt bra. Jag körde framförallt i backarna och fick ihop 2 intervaller a 3 minuter på just över 400 watt och en intervall på 8 minuter på ca 350 watt plus en 10 minutare kring tröskel.

Totalt sett blev det en riktigt bra genomkörare.

2 kommentarer:

  1. Den däringa hjälmen kan rentav bli kult Jocke! ;-)
    Djäklar vilket avtryck det blev...
    Du är stark, 2x3 på 400 watt det är bra det å sen en 10:a på 350 watt!
    Herrn kanske siktar på hemmaseger i hemmaracet om två veckor :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var inte direkt bekväm.

      Ja man kan ju alltid hoppas och försöka men det blir nog tyvärr svårt att få till en seger :-)

      Radera