söndag 27 juli 2014

Krafttrampen 2014

Idag var det dags för Krafttrampen på landsväg vilket är ett lopp jag har rätt dåligt facit i. Senaste två åren har jag missat pga av sjukdom och de två åren innan det blev misslyckade insatser då jag 2010 fick punktering efter 2 km och 2011 kraschade efter att ha blivit knuffad av en annan cyklist. Jag hoppades dock kunna bryta den negativa trenden i år.

Christer Helmersson hade även han bestämt sig för att köra och jag plockade upp honom vid 9-tiden för gemensam resa mot guldstaden. Jag hade även hört att bror var sugen på att ansluta från Burträsk där han är med husvagnen. Tyvärr så fick jag ett sms på vägen upp där han meddelade att han upptäckt att det var fel på framgaffeln på cykeln precis när han skulle sätta sig och åka in till loppet, minst sagt surt.

Väl framme i Skellefteå såg vi att startfältet var rätt stort med minst 60 startande i 90 km klassen och att det var ett antal starka cyklister på plats från Norrbotten och Skellefteå samt att även Gimonäs hade ett antal snabbingar på plats. Extra kul var att se att Tom Pietilä var på startlinjen och att han är så pass återhämtad efter sina problem med hälsan att han kan köra lopp igen.

Vi såg även att Christofer Svanefjord och Lotta Mårtensson som ibland brukar vara med och köra med VCK var på plats, kul.

Innan start var det tryckande varmt och termometern visade på ca 30 grader. Prognoserna sa dock att det en bit in i loppet skulle mulna på och även komma en del regn. Detta visade sig stämma på pricken och var ganska skönt även om regnet var väl kraftigt ett tag.

Christer het innan start

Första delen av loppet tog jag det rätt lugnt och låg en bit bak i klungan då jag var lite osäker på formen men efter en halvtimme började jag leta mig lite framåt. Efter knappa 4 mil kom vi till de första riktiga backarna på banan och då låg jag någonstans just efter mitten på klungan i närheten av några starka killar från Gimonäs vilket kändes som en ganska bra position. Det visade sig dock att det sprack en bit längre fram i klungan och helt plötsligt så hade en grupp på 9 pers en ordentlig lucka på ett par hundra meter.

Då ingen annan gjorde något bestämde jag mig för att försöka jaga ikapp och la in en kraftinsats. Jag var ett tag riktigt nära men började känna att jag snart skulle gå stum och tittade då bakåt för att hålla koll på klungan och tyckte inte de var så långt efter och uppfattade det som att de körde snabbare än gruppen framför och bestämde jag mig då för att slå av på takten och åka med klungan upp istället för att inte riskera att vara stum då vi gick ikapp. Detta visade sig vara ett felaktigt beslut då klungan inte gick ikapp utan större delen av gruppen (7/9) lyckades hålla undan hela vägen.

Efter att utbrytarna gått iväg försökte vi få igång en organiserad jakt i klungan men det gick sådär. Farten var ok och utbrytarna var i sikte nästan hela tiden men den där riktiga farten fick vi inte till då någon fungerade kedja egentligen aldrig kom igång något längre tag och med ca 3 mil kvar så var det som att det dog av. Helmersson var då uppe och drog i en backe men det var inte ens någon som ville ta hjul på honom och precis efter det kom det dessutom en riktigt kraftig regnskur som även den gjorde att farten avtog något.

Vi var då en grupp på ca 20 cyklister som skulle få göra upp om 8:e plats

Avslutningen var inget som riktigt passar mig då det var en snabb utförskörning och en del svängar sista kilometerna vilket inte är optimalt då jag är en fegis. I näst sista rondellen som är ca 500 meter från mål låg jag nästan sist i gruppen men lyckades jobba mig uppåt och slutade fyra i spurten vilket borde innebära en 11-plats. Helmersson var med i samma grupp och rullade in någon placering bakom, jag har dock inte koll exakt på vilken.

Sammanfattningen av tävlingen är att kroppen kändes rätt bra och jag var pigg hela vägen runt. Känslan är nog den bästa på något lopp sedan i Gottne i fjol sommar vilket var kul även om resultatet inte var direkt lysande.

Edit: Enligt officiella listan blev jag 13:e man då det tydligen var 8 st som höll undan i utbrytningen och jag enl den listan blev 5:a klungspurten även om jag själv upplevde det som att jag gick om en kille från Skellefteå alldeles vid mållinjen.

6 kommentarer:

  1. Spännande läsning Jocke!
    Jag vet av erfarenhet att det är svårt att jaga ikapp
    en så pass stor klunga som 7 man ensam. Bra försök synd bara
    att du inte fick med dig någon för då hade ni kommit ikapp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja det är en rejält utmaning, var nära men gav mig lite för tidigt. Å andra sidan hade jag nog varit för stum för att orka följa om jag kört vidare och ev kommit ikapp.

      Radera
  2. Per Nilsson, Nybyn28 juli 2014 kl. 08:09

    Kul läsning!
    Kan bara hålla med om jakten, vi borde ha kunnat åka ikapp om vi organiserat oss bättre - förutsatt att utbrytarna inte ökat när vi närmat oss förstås...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Ja inte osannolikt att de ökat farten om vi kommit närmare.

      Tror många var rätt nöjda med att sitta kvar i klungan och var rädda att bli avhängda vilken kan vara förklaringen till att det var svårt att få ordning på jakten.

      Radera
  3. Bedrövligt att ingen va sugen på att få up farten i klungan. Blev riktigt irriterad där ett tag att de bara va 2-3 st som drog up nån fart när dom va framme och drog. Är du nöjd med din canyon? Sitter och funderar på att beställa en cf sl om de kan va nått att ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var lite frustrerade. Mycket nöjd är jag. Har tidigare kört på förra modellen av Canyon CF SLX och var mycket nöjd med den men den nya känns ännu bättre. Lätt, styv men ändå rätt bekväm och lätt att hantera.

      Radera