måndag 11 augusti 2014

Vännästrampet 2014

Då var 2014 år upplaga av Vännästrampet avklarat och det blev ett lyckat arrangemang med deltagarrekord trots att det regnade rejält timmarna innan start. Det visade sig dock att vädret under loppet skulle bli riktigt bra för cykling med uppehåll hela vägen och perfekt temperatur just under 20 grader. Vädret höll även i sig efter loppet så att vi kunde fika utomhus på Vännäs Bad och Camping vilket var trevligt.

För egen del blev det tyvärr ingen succé även om jag både kom till start vilket var högst osäkert igår.  Jag kom också i mål vilket var osäkert under loppet då ryggen kändes långt ifrån bra och jag funderade ett tag på att kliva av i Nordmaling men bestämde mig att köra vidare.

Fram till Nordmaling hade det gått på i bra fart men med få attacker och utbrytningsförsök. Efter ganska exakt halva loppet hände det dock något och då rejält.

Det var några starka cyklister som gick fram och skapade en liten lucka till klungan och jag låg med i den gruppen och tog en kort förning där jag tryckte på så bra jag kunde, just efter detta kom det ytterligare en tempoväxling som jag inte var med på så det blev en lucka på 10-15 meter som jag försökte täppa utan att riktigt lyckas.

Jag fick då hjälp av Henrik Sjöberg från Gimonäs och vi låg bakom ett tag men jag kroknade och vi väntade in en grupp bakom på 8 man och försökte då jaga ikapp de 5 utbrytarna. Efter ett tag kom vi ikapp en av dem men i takt med att folk blev trötta så funkade samarbetet i gruppen allt sämre och de fyra kvarvarande utbrytarna försvann ur sikte. Den enda i gruppen som egentligen aldrig verkade trött var Henrik Sjöberg som var sjukt stark hela dagen och han körde till och med ifrån gruppen ett tag och cyklade säkert 15 km solo.

Jag var bitvis rejält trött men körde på så mycket jag bara kunde med trötta ben och värkande rygg och hoppades att vi skulle kunna fånga in ytterligare någon utbrytare vilket gruppen också gjorde i målbacken. Detta gjorde dock att jag var helt rökt i backen och inte hade något alls att komma med och blev tyvärr sist i vår grupp vilket innebär en 12:e plats.

Nu hoppas jag att jag får ordning på ryggen till nästa helg då det är dags för cykelvasan och att jag få får till ett riktigt bra lopp för första gången i år då utfallet hittills inte varit direkt lysande och ser ut som följande:

Krafttrampen MTB - krasch med 2 missade lopp som följd
Krafttrampen lvg - ok känsla med halvdålig placering
Eliasjakten - dålig tid och havererad rygg
Vännästrampet - ont i ryggen och fråncyklad i målgångsbacken.

Denna dåliga resultatrad är årets facit trots att jag visat bättre form än någonsin på träning, man kanske är sämst när det gäller.

Avslutar med att bjuda på några bilder tagna av Erik Åström, fotograf och journalist på Umeå tidning

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Du har verkligen klart bättre form än tidigare år. Riktigt surt då att inte riktigt få till det på tävling, och nu dessutom ha en rygg som trilskas. Jag förstår att det är frustrerande, men jag är övertygad om att ett riktigt bra lopp är i annalkande, så att du får valuta för din goda kapacitet.

    SvaraRadera
  2. Plötsligt händer det Jocke plötsligt händer det. När du är skadefri och har en sån där dag bara. Då är alla "dåliga" resultat ett minne blott. Jag lovar! :-)
    Ligg i bara.

    SvaraRadera