fredag 22 maj 2009

Kolhydratsgiftet?

Det finns ju att antal aktuella bantningsmetoder i ropet för tillfället och det som är mest hett just nu det är ju att skära ner på kolhydrater. Vissa anser ju till och med att kolhydrater är att jämställa med gift. Själv kan jag väl hålla med om att kolhydrater i mängder inte är bra för gemeneman som sitter på en kontorsstol hela dagarna. Äter man kakor, läsk och bullar i stora mängder så blir man tjock. Jag är dock övertygad om att struntar man i sådan mat och äter rimlig portioner och samtidigt motionerar så mår man bra. Äter man mindre än man gör av med så går man ner i vikt oavsett metod.

Annika Dahlqvist som är den väldigt stark förespråkare för LCHF-dieten skriver på sin blogg att har man svårt att gå ner i vikt på LCHF dieten så ska man skära mer på kalorierna. Först kolhydrater, sedan protein och tillsist minska på fettet. Hon förespråkar att man ska gå ner så lång som till 1300 kcal per dygn vilket är extremt lågt. Äter man så lite så går man ner i vikt oavsett diet om inte kroppen går in i svältläge.

En fördel med lågkolhydratdieter är dock att det för många kan vara lättare att äta mindre kalorier om man följer en sådan eftersom proteiner är mättande. Att få folk att tro att de kan äta hur mycket fett och proteiner som helst och ändå gå ner i vikt är dock rätt korkat och missuppfattas av en hel del folk.

Här har vi ett tydligt exempel på det. En av Dr Dahlqvists läsare och användare av LCHF dieten har dock problem att gå ner i vikt och skriver följande:

"Du beskriver situationen som den är för mig känner jag, jag äter strikt kolhydratsnålt, har inte tillfört ovanjordgrönsaker mer än någon enstaka gång senaste månaderna och socker, bröd, ris, pasta, frukt m.m. betraktar jag numera som gift närmast. Men jag går inte ner i vikt, går snarast upp några hekto per vecka och det är jättetråkigt. Jag vill inte heller nöja mig med den vikt jag har: 89 kg fördelat på 169 cm, särskilt som vikten mest sitter som en kalaskula! Ett problem i samband med det du säger om protein, hur begränsar man egentligen intaget av protein när födan så gott som uteslutande är animalisk som ägg, ost, fläsk, fisk osv? Det är ju helt enkelt mycket protein i min basföda! Det jag gör är att tillföra smör, grädde eller majonäs för att förbättra proportionerna något. Hjälper dock inte. Kan det ha med insulinresistens att göra? Hursomhelst tänker jag inte överge denna kost då jag i övrigt förbättrat både blodtryck och sömn påtagligt"

Han tycker alltså att han äter förhållandevis för mycket protein och kompenserar det genom att hälla på smör, grädde och majonäs på maten samtidigt som han vill gå ner i vikt... Smart! Han kanske skulle prova att äta lite mindre och röra på sig lite istället.

1 kommentar:

  1. Jag har precis samma uppfattning som du vad gäller kaloriintag och alla dessa "mirakeldieter" som finns! Äter man vanlig nyttig mat och rör på sig så blir det bra!

    SvaraRadera