lördag 23 maj 2009

Mer funderingar kring det så kallade kolhydratsgiftet

Som sagt så är jag övertygad om att Svennebanan i de flesta fall mår bra av att äta mindre kolhydrater. Jag är dock till skillnad från LCHF folket övertygad om att det inte är själva kolhydraterna som är problemet utan överkonsumtion. En frisk människa kan äta snabbmakaroner, potatis och kakor, dricka öl och läsk utan att bli tjock eller sjuk. Så länge man inte överkonsumerar. Överkonsumerar man blir man tjock oavsett diet, även på LCHF.

Det går även utmärkt att gå ner i vikt trots intag av kolhydrater. Jag själv är ett bevis på detta. Jag har sedan jul gått ner ca 8 kg trots att jag ätit pasta, pannkakor, ris, bröd, bananer. Det vill säga sådan som LCHF-förespråkarna tycker är rena döden. Det jag gjort är att jag slutat överkonsumera, dragit ner på sådan onödigt som jag äter mellan måltiderna samt nöjt mig med en portion på lunchbuffén. Sedan har jag ju även motionerat en del.

Varför skriver jag nu på inlägg angående angående korståget mot kolhydrater trots att jag på flera ställen skriver att jag tror många skulle må bra av att skära ner på sin konsumtion av dessa? Jo det jag vänder mig emot är den argumentationsteknik som används av kolhydrathatarna. Annika Dahlqvists, LCHF-dietens främsta förespråkare i Sverige, säger följande:

"blodsockerhöjande, sjukdomsframkallande och fetmabildande kolhydraterna"

"med LCHF kost får man inte cancer"

"Jag anser att motion är mycket bra för hälsan, både fysiskt och psykiskt, men för viktnedgången har den försumbar effekt."

Hur kan man påstå att man inte får cancer med LCHF-diet? Verkar ju vara perfekt för alla rökare...

Sedan har vi ju klassikerna: "Ät hur mycket du vill och gå ner i vikt" eller "Ät fett och gå ner i vikt"

Vad kan då vara bakgrunden till att denna typ av argumentation används? Jag är övertygad om att det beror på att man vill ha publicitet och sälja sina produkter/varumärke. Det är svårt att göra det genom att komma med sansade budskap. Vilken lönnfet Svensson skulle köpa en bok där det står vad de redan vet: "Ge fan i läsken. Ät mindre chips och godis. Ta mindre portioner och motionera mer"?

Sedan verkar det finns det sådana som säkert mår mycket bättre med LCHF diet än med traditionell mat. Den verkar ge bra effekt för diabetiker, kraftigt överviktiga mfl. Vidare verkar det kanske kunna ifrågasättas om fett är så farligt som det har påståtts i många år. Detta drunknar dock som sagt i den argumentationsteknik som används.

4 kommentarer:

  1. Bra Jocke. Om folk hade på sig träningskläderna lika ofta som dom svullade i soffan så skulle vi inte ha nån fetma ....

    SvaraRadera
  2. Vad tror du om att kombinera dessa då? Att svulla i soffan iförd träningskläder?

    SvaraRadera
  3. Det finns nog många som gör det!

    SvaraRadera
  4. Om man räknar mjukisbyxor som träningskläder så är det nog extremt vanligt

    SvaraRadera