lördag 12 september 2009

Fiasko

Idag var det dax för Henriks multisporttävling i Holmsund. Likt fjolårets upplaga utgick vi från Umeå Orienteringsklubbs motionsorienteringskartor över Holmsund och Obbola. Vi skulle ta alla kontroller plus paddla en rejäl sväng.

Tyvärr blev det ingen lyckat tävling för mig/oss. Först och främst gjorde jag illa knäet när vi skulle stiga ur kanoten första gången. Det gjorde att jag inte kunde genomföra löpningen. Min lagkamrat fick springa själv medan jag väntade vid kanoterna. Jag vred till knäet och hade rejält ont ett bra tag men det värsta släppte då jag gick fram och tillbaka på en stig samtidigt som Greger sprang runt i skogen.

På paddlingsdel två så fortsatte problemen. Vi skulle paddla i havet och vågorna gick höga. När vi skulle runda en udde slog en ordentligt stor våg in i kanoten från sidan vilket fick till följd att vi gick runt. Vi gick runt ytterligare en gång när vi försökte ta oss upp igen. Tydligen paddlade de andra lagen inte runt udden utan drog kanoterna över den. Inte helt enligt reglerna enligt vår tolkning... :-)

Sedan var det en kortare löpsträcka följt av en lång cykling. Cyklingen gick rätt bra. Vi lyckades hålla ett rätt högt tempo och jag hade rätt okej tryck i pedalerna. Problemet var att vi orienterade som klåpare (eller rättare sagt främst jag). Vi gjorde en riktigt grov miss som jag var ansvarig för plus några till mindre som vi båda bidrog till. Totalt cyklade vi ca 1 mil längre än de andra plus att vi stod still en hel del tid för att försöka klura ut vart på kartan vi var. En av gångerna lyckade vi inte eftersom vi var utanför...

Totalt sett var vi ute ca 4 timmar och 45 min och kom in 55 min efter de som var snabbast. Riktigt jäkla dåligt faktiskt. Men det kanske var på tiden att det gick dåligt i denna typ av kompistävling. Jag hade ju 4 raka vinster innan :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar