söndag 8 november 2009

Julpyssel - glögg

I torsdags satt jag som så många gånger förr och surfade planlöst på internet för att fördriva tiden med något. Det är förövrigt mycket viktigt att alltid ha någon form av sysselsättning. Att inte göra något är, för att citera en god vän, som att vänta på döden.

Jag hittade en eminent trådhappymtb.org innehållande glöggrecept och blev mycket inspirerad.

Igår gjorde jag slag i saken och åkte på ICA och inhandlade svagdricka, russin, ingefära, nejlikor, kardemumma med mera. En ganska suspekt handlingskorg kan man tycka och dessutom var det ett relativt stort projekt att släpa hem allt med endast en fullt fungerade arm med det gick med lite vilja.

Sedan klädde jag på mig ett förkläde och tog fram min husliga sidan och började skvätta svagdricka, potatisskal och diverse kryddor runt köket. Det mesta fick jag dock ner på avsedd plats, en svart plasthink. Hinken står nu och sprider en svag doft av glögg i huset.

Så här ser det ut:
Det recept jag följde var GPs recept på dunderglögg.

Blandningen ska nu stå i minst 3 veckor innan den är redo att avnjutas.

Glöggtemakvällen avslutades med ett glas blåbärsglögg från Blossa lagom till att första snön ligger kvar på marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar