I tisdags åkte jag och AW samt Lina ner mot Sollefteå. AWs svåger tävlade i Explore Sweden i laget Solvarbo Speedwayskytteföring och vi skulle hjälpa till med assistans/support. Vi skötte supporten de sista dagarna tillsammans med AWs syster som är sambo med en av deltagarna samt Johan som bor tillsammans med lagets kvinnliga deltagare.
På vägen ner stannade vi i till i Bollstabruk där AW skulle byta däck. Mannen som skötte detta var verkligen en speciell man. Han pratade, svor och kedjerökte så det stod härliga till...
Väl framme i Sollefteå blev det en hel del väntan. Laget var ute på en 27 mil lång cykling på MTB innan de var framme i Sollefteå där de skulle göra ett antal korta loopar innan de försvann vidare mot kusten De korta looparna bestod av inlines, treeking, klättring samt simning. Totalt tog det ca 7 timmar inkl tre växlingar. Laget hade det väldigt tungt på den långa cyklingen främst på grund av magproblem. Tyvärr så var deras gps trasig så vi kunde ej se vart de var. Vi väntade in dem vid 23 tiden men de var tvungna att stanna för sömn under natten och dök upp på morgonen istället.
Vi servade dem med mat, dryck samt kläder i växlingarna i Sollefteå. Efter looparna i Sollefteå gav de återigen av sig på en cykelsträcka. De skulle denna gång cykla ca 8 mil innan de skulle ut på en sträcka i segelbåt. Vi körde bilarna till växlingsområdet och förberedde växlingen till segelbåt. Laget höll nu ganska bra fart och dök upp vid 22.30 tiden. Vi hade förberett mat och dryck de skulle ha med i båten och de åkte sedan iväg paddlandes då det inte var någon vind alls på kvällen.
Efter detta tog vi bilen ner till Kävsta camping där de skulle komma fram med segelbåtarna. Campingägarna var allt annat än trevliga. De ville tydligt inte ha oss där. De var otrevliga direkt vi dök upp och ännu otrevligare på morgonen efter. Det gjorde att vi valde att åka in mot Sundsvall för att äta frukost och köpa lunch istället för att handla på campingen.
Laget var tvungna att avsluta seglingen och ha stämplat ut från växlingsområdet senast 14.30 för att få fortsätta på banan. Vi insåg att det skulle bli en kamp mot klockan för att klara detta. Det blev en nervös väntan och vi förberedde växlingen. Laget klarade detta precis men var tvungna att stämpla ut från växlingsområdet samtidigt som de stämplade in. Det innebar att vi assistenter ej fick hjälpa till något.
Efter detta var det "bara" en kort inlinessträcka, paddelstäcka och cykelsträcka kvar, dvs ca 3 timmar.
Inför sista cykelsträckan blev det riktigt stressigt. När tog fram cyklarna ur släpvagnen såg vi att det var punktering på en av cyklarna. Det var inget problem utan jag bytte slang rätt snabbt. Vi såg dock ca 15 min senare att det återigen inte fanns någon luft i däcket. Nu blev det bråttom då vi precis fått höra att det var max 5 min kvar tills laget skulle komma in. Vi fick lov att söka fram ett nytt däck samt ny slang och fick genomföra ett snabbt byte. Ca 1 minut innan laget kom in var vi färdiga med hjulet.
Laget gick sedan i mål efter 6 dygn och 5 timmar och var väldigt nöjda. Vi assistenter var också nöjda med vår insats och tyckte att det hade varit roliga dagar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar