söndag 26 juli 2009

Regn igen

Jag, Titanen och K åkte idag på morgonen iväg till Skellefteå för att cykla Skellefteå AIKs motionstävling Krafttrampen. Bilresan upp förgylldes av att Titanen tagit med punchrullar som han bjöd på.

Jag kände mig varken i fysisk eller mental form innan loppen men trots det gick det ganska bra. Jag tänkte innan loppet att jag skulle försöka hänga med tätgruppen så långt som möjligt vilket jag lyckades bra med.

Vid starten duggregnade det något men var ändå relativt varmt.

Efter att bilen släppt oss gick det riktigt sakta ett tag innan det small till och några gjorde ett ryck och försökte komma loss. Orutinerad som jag är gick jag ut för att jaga ikapp utbrytningen själv vilket jag nästan lyckades med innan mjölksyran slog till ordentligt och jag tappade rejält med fart. Detta fick jag sedan lida för ett bra tag då tempot var relativt högt och ryckigt hela vägen in.

Efter knappa timmen kom vi till en rejäl backe där jag höll på att tappa kontakten med klungan men lyckades med nöd och näppe hålla mig kvar. Jag fick jobba på rätt rejält ett tag för att ta mig tillbaka på ett bra sätt. Samtidigt började det verkligen ösregna vilket det gjorde ett bra tag. Dock så lugnade det ner sig något med ryck i regnet och jag la mig i slutet av klungan och återhämtade mig. Efter det kändes det mycket bättre och jag var relativt pigg sista 1,5 timmen.

Sista tre milen var jag långt fram i klungan. Jag drog till och med några korta svängar. Med knappa milen kvar testade jag ett ryck med det höll inte särskilt många meter.

När målet närmade sig var jag inte riktigt med i svängarna eftersom jag inte kände igen mig och riktigt förstod att det var dax för spurt vilket gjorde att jag inte spurtade något och därför hamnade i bakre delen av klungan. Men det hade jag säkert gjort ändå då min spurt inte är den bästa... Det var dock kul att vara med i täten hela vägen in och känna sig relativt stark på slutet.

Tempot var ganska högt och min cykeldator visade på 37,5 km/h i snitt. Räknar man bort de första två km när vi låg bakom startbilen blev snittet 38,3 km/h

Titanen och K körde runt i ett något långsammare tempo. Titanen kraschade tydligen rätt tidigt men klarade sig undan med trasiga cykelbyxor vilket var tur och skönt att höra.

Totalt sett en trevlig runda även om det regnade mer eller mindre hela tiden. Vi är dock vana vid regn när vi kör motionslopp. Vidare konstaterar jag att punchrullar är mycket bra uppladdning inför cykellopp.

Efter loppen tog vi en cola och en burgare på Olles vilket smakade mumma.

2 kommentarer: