måndag 22 april 2013

Mallorca 2013 dag 9 - En velodrom och ett berg

Sista cykeldagen är avklarad och cyklarna är återlämnade till uthyraren.

Dagens runda började med att vi cyklade till Sineu där vi letade oss till utomhusvelodromen som finns där. Vi passade även på att prova velodromen men det blev bara ett varv då bror var rädd att vi skulle på skäll av mannen i caféet bredvid om vi körde mer. Det enda varvet gav dock mersmak och jag tror det kan vara riktigt kul att köra velodromcykling på riktigt. Det kanske får bli en tur till Falun i vinter.

Efter velodromen cyklade vi söderut och hamnade i Randa där det finns ett kloster uppe på ett berg. Hit har pilgrimer kommit sedan så tidigt som 1275 men nu tycktes det mest vara cyklister som var på väg till klostret. Vi cyklade upp och funderade ett tag på om vi skulle gå i kloster eller inte men bestämde oss för inte och cyklade då ner igen.

Istället cyklade vi vidare mot Montuiri där vi efter att ha letat ett tag hittade en restaurang där vi åt resans andra lunchpizza (den första åt vi igår).

När vi åkte iväg efter lunchen kom den lite lätt regnstänk men det upphörde rätt snabbt vilket innebär att vi klarat oss från regn hela veckan med undantag av lite dugg under sammanlagt kanske 15-20 minuter. Det känns bra särskilt med tanke på hur prognosen ser ut för kommande vecka.

Vägen hem från Montuiri gick via Sant Joan, Petra och Santa Margalida.

Dagens tur blev drygt 11 mil och några kilometer innan vi var vid hotellet passerade jag 100 cyklade mil under resan.

Nu är det bara en lång hemresa kvar innan jag är hemma och får träffa familjen vilket jag ser fram emot.

Velodromen - jag vågade mig upp till den övre linjen


Kommentarer överflödiga


En backe börjar


På toppen av backen


Gå i kloster?

2 kommentarer:

  1. En liten rättelse: Ja det stämmer att jag sa att vi snabbt skulle komma igång innan någon kör oss från banan. Nej, det stämmer inte att jag sa att vi skulle köra ett varv. Det sa bror både innan avresa och när vi anlände till Velodromen. I övrigt ett sakligt och bra inlägg.

    SvaraRadera
  2. Starkt jobbat! Jag förstår att du ser fram emot att få komma hem till familjen :)

    SvaraRadera