måndag 25 maj 2015

Full fart och lite bättre känsla

Måndag och ny vecka. Förra veckan innehöll en hel del i form av arbete, fritidsaktiviteter och cykling. Förhoppningsvis blir även detta en innehållsrik vecka.

I torsdags körde jag ett intervallpass och för första gången sedan hemkomsten från Mallorca kändes kroppen hyfsad och även watten var ok under de 3 fyraminutersintervallerna jag körde, 370-380 watt. 

Inspirerad av att kroppen äntligen kändes hyfsad så blev det att putsa upp cykeln och montera zipp-hjulen efter avslutat pass. 



Säsongspremiär för zipparna blev i lördags då jag cyklade till stugan i distansfart kryddat med 5 st 30 sek intervaller på max. Jag kunde snabbt konstatera att det är rätt trevligt att cykla med högprofilhjul i kolfiber, de både känns och låter sjukt snabba. 

Helgens andra runda blev på söndagmorgon. Det framgick av VCK:s Facebookgrupp att det var ett gäng som planerade att köra Vännästrampetrundan på förmiddagen med avgång från Vännäs kl 9:30. För att få till ett hyfsat långt pass utan att ta hela dagen i anspråk och dessutom få cykla med sällskap en bit bestämde jag mig för att cykla från stugan i Nordmaling till Vännäs lagom till gruppens planerade avfärd. Efter att jag köpt en läsk på GULF så rullade jag med gruppen samma väg som jag kom. 

Det var ett gäng på åtta personer som cyklade och tempot var lugnt vilket gav möjlighet till en del trevliga samtal

En stund efter att vi passerat Gräsmyr stannade jag och Tomas för att lätta på trycket för att sedan köra ikapp gruppen. Om det gått rätt lugnt tidigare så blev det att köra på rejält ett tag för att komma i kapp. Vi körde dessutom bredvid varandra större delen av tiden även om jag gick ned bakom bror sista minuten innan vi var ikapp. Det blev ca åtta minuter med 330 watt i snitt vilket gjorde att pulsen gick upp något...

Framme i Nordmaling valde jag att inte direkt svänga av mot stugan utan istället följa med gruppen till caféet i Olofsfors där det blev en kopp kaffe (eller tre) och en chokladboll innan jag tackade gruppen för en trevlig tur och cyklade sista milen ut till stugan vilket gjorde att jag fick ihop exakt 11 mil innan lunch. 

Bild från VCK:s Facebooksida publicerad av Anna Saric
Efter lunch åkte vi iväg på familjeutflykt med fika och burkletande uppe på Gabrielsberget. Riktigt trevligt det med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar