torsdag 28 maj 2015

Vätternrundan - Hur toppar du formen?

I dessa tidern med Vätternrundan runt knuten är det nog många som frågar sig hur man ska toppa formen på bästa sätt.

Det finns inget svar som passar alla då individer reagerar och responderar på olika sätt. Grunden är dock att man bör bryta ner kroppen och sedan låta den återhämta sig så att man får en så kallad superkompensation. 


Ju bättre tränad man är desto kraftigare nedbrytning krävs för att superkompensation och den blir dessutom mindre än för en mindre tränad person. 

Hur kan man då göra i praktiken för att få till detta på ett bra sätt nu inför Vätternrundan? Som sagt en bra fråga och det finns mängder med svar. Jag kan dock dela med mig av ett upplägg som jag använt mig av och som fungerat bra inför Vätternrundan och Cykelvasan. 

Upplägget är att ca två veckor innan loppet utsätta kroppen för träning som den inte är van vid, antigen via rejält ökad mängd eller intensitet. Då jag vanligtvis kör mer intensitet än mängd fokuserar jag på att köra väsentligt mer mängd denna vecka än i vanliga fall, särskilt i slutet av veckan. Går det som tänkt kommer jag inklusive idag köra 13-14 timmar till och med söndag. 

Är du en person som vanligtvis kör hyfsat med mängd kan du istället köra på med rejält med intensiva intervaller. 

Sedan blir det två veckor med lättare träning för att låta kroppen återhämta sig. Näst sista veckan blir det 2-3 pass på dryga timmen och två hårdare pass. Sista veckan lättar jag upp träningen rejält och kör bara 3 lätta pass på ca en timme med några spurter insprängda. 

Det är viktigt att vila ordentligt men samtidigt ska man inte vila för mycket så träna på men lättare och kortare istället för att vila helt 5-6 dagar innan loppet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar