tisdag 2 maj 2017

Intervaller och utecykling

Efter påsk blev jag ordenligt förkyld vilket höll mig helt borta från träning i en dryg vecka. Det var dock positivt att det inte blev längre än så då jag var riktigt dålig när förkylningen blev som sämst.


Efter återkomsten från förkylningen har jag hunnit med några pass av högre kvalitet och jag har bland annat kört 30/15 sek intervaller som jag tycker funkar något bättre än de vanliga fyrorna när formen är mindre bra som den är för tillfället. Jag har svårt att uppbåda den mentala styrkan att köra fyror när watten är så mycket lägre än vad de brukar vara och dessutom blir det lätt att jag börjar något för hårt.


Valborgshelgen har tillbringats i fjällvärlden och jag hade ett tag förhoppningen att kunna cykla på skoterspåren där uppe. När vi var uppe vid påsk var skaren stenhård och det hade gått att cykla helt obanat rakt ut i skogen om man så velat. Nu hade det dock blivit något mjukare så det fick istället bli cykling efter landsvägen.


Det blev två pass a 105 minuter, ett på lördag och ett på måndag. Lördagspasset blev riktigt tungt då jag kört intervaller på torsdagen, rodd o tung benstryrka på fredagen och dessutom ätit lite kolhydrater vilket på lördagen avslöjade min mindre goda form, dessutom blåste det kraftig motvind sista timmen.


Passet igår kändes klart bättre, dels på vinden var men gynsam och jag dessutom hade mer energi i kroppen. Knäet kändes dessutom rikigt bra under passet då nästa inte kände av det alls. Dock så känns det av något idag så efter dagens rehabstyrka blir det nog vila i morgon.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar