måndag 8 juni 2015

Wattrekord (nästan) och formbesked

Som jag skrivit på bloggen ett antal gånger tidigare har träningen hackat i vinter och i vår. Sista veckorna har det däremot flutit på hyfsat även om jag strykit något pass på grund av förkylningkänningar. Jag har dock varit väldigt osäker på formen och bestämde mig för att i kväll som sista hårda pass innan Vättern köra ett avstämningspass på monarken.

Det blev 15 min uppvärmning och sedan en tjuga så hårt jag förmådde. Mitt personliga rekord över 20 min satte jag i fjol veckan efter cykelvasan och körde då på 329 watt. Jag gick därför ut kring 330 watt på dagens pass och tänkte jag skulle köra på så länge jag orkade. Efter 15 min började jag vara rätt trött och bestämde mig för att avbryta denna övning med efter ca 15 sek vila bestämde jag mig att det var vekt att avbryta så jag körde vidare i 4:45 till. 

När jag kollade watten efter genomförd träning visade det sig att jag tangerat mitt 20 minuterswattrekord på så när som en watt - utfallet blev 328 watt och ganska exakt 4 watt/kg. 


Form

Detta var lite bättre än vad jag väntat mig och det finns nu förhoppning om ett hyfsat utfall på Vättern bara jag håller mig frisk och pallar 30 mil. 

Nu är det bara att jobba upp formen ytterligare några watt och vikten ner några kg så kanske det blir riktigt bra i slutet av säsongen :-)

2 kommentarer: