onsdag 6 augusti 2008

Republiken Jämtland

Jämtland har på 60-talet utropat sig som en egen republik inom kungadömet. Tydligen ursprungligen som en protest mot den förda politiken på 1950- och 1960-talet, vilken hade lett till Jämtlands läns avfolkning.

På storsjöyran varje år håller Jämtlands president, Ewert Ljusberg, ett tal till folket. Även om det i huvudsak är på skämt detta tal på var det något av det sämsta jag har hört. Trots det var folk som galna och jublade som dårar. Jag tror att presidenten fick det största jublet på hela yran.

Talet saknade i mitt tycke helt sammanhang och röd tråd. Presidenten pratade om EU och att det var bra att säga nej till nya fördrag inom EU så som Irland har gjort. Sedan utan koppling hoppade han till FRA-lagen. Jag vet dock inte vad han ville ha sagt även om jag tycker att lagen kraftigt bör ifrågasättas. Nästa hopp blev till OS och att alla jämtländska idrottare bojkottar spelen för att i nästa mening prata om champagnesprutande brats.

Det han sa om bratsen var att de sedan blir makthavare och företagsledare och att han därför föraktar maktens innehavare. Jag är helt övertygad om att väldigt få av dessa sk brats kommer komma särskilt lång varken inom politik eller näringsliv. Exempelvis så är Ericssons VD född och uppvuxen i Porjus i Norrbotten. VDn för Scania, Leif Östling, är född och uppvuxen i Luleå och var under ungdomsåren medlem i SSU. Electrolux VD kommer från Västervik. Listan på företagsledare som ej varit ute och sprutat champagne i sin ungdom kan göras lång. Detsamma gäller sannolikt för politikerna. Jag tror inte det är många av dagens eller framtidens riksdagsledamöter som är fd brats. Att som någon form av officiell peson stå och spä på förakt mot makthavare på uppenbart felaktiga grunder tycker jag är rätt tveksamt. Om folk vill förakta företagsledare och politiker bör det vara på riktiga grunder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar