torsdag 4 augusti 2011

Falun Tour etapp 3

När vi rullade till starten idag kände jag att mitt knä inte var i toppskick, eller rättare sagt kändes det riktigt dåligt. Jag tänkte tanken att inte starta överhuvudtaget idag men bestämde mig istället för att prova att justera sadelhöjden något och se hur det kändes och rulla igenom sträckan.

När väl bilen släppte kändes knäet något mindre dåligt och jag tänkte att jag hänger med klungan så långt det går. Vi var 10 man som gick iväg. Tyvärr så gick en kille från Fredrikhof in i mitt bakhjul i första backen och fick syna asfalten. Jag slog av något på takten och kollade bakåt och såg att han redan då var uppe på benen och var ok varpå jag körde vidare med klungan. Klungan snurrade på och körde belgisk kedja. Jag ska säga att jag inte tog något större ansvar för farthållningen utan mest låg bakom och svansade tillsammans med en av dem jag kört med tidigare dagar. Jag var dock med och snurrade i kedjan då och då.

Efter ca 65 km var det dock min dag i tätklungan slut trots att det gick något beskedligare än tidigare dagar. Tempoväxlingar, sura ben och ett ont knä tog knäcken på mig. Tyvärr har jag inte tillräcklig grundkapaciteten att falla tillbaka på för att gå med i täten när kroppen inte riktigt är hundra. Jag är lite för dålig helt enkelt

Rätt snabbt efter att jag släppt blev jag upphunnen av en grupp på fyra cyklister. En av dem var den cyklist som tidigare gått i backen. Det kändes skönt att inte behöva cykla sista 1,5 milen ensam i motvinden.

Jag rullade över mållinjen som andra man i andraklungan ett par minuter efter täten och jag kom återigen på nionde plats.

Bror är fortsatt stark och kom på femte plats idag.

Tyvärr känns knäet inte alls bra just nu så vi får se hur det blir med morgondagens etapp. Det förnuftiga vore kanske att avstå morgondagen och hoppas på att knäet återhämtat sig och att de svullna lyftkörtlarna jag har bakom öronen gått tillbaka till normal storlek inför lördagens etapp. Det tar dock emot att inte komma till start.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar