måndag 13 augusti 2012

Mälaren runt 2012

I lördags var det tidig uppstigning för frukost och transport till startplatsen av Mälaren runt 2012 då starten gick redan 06.00.

Det var ca 150 cyklister som deltog och vi rullade från Barkaby genom Stockholm med eskort av ett antal motorcyklister som såg till att vi fick företräde i alla korsningar. Det kändes nästan som man var proffs.

Efter knappa 4 mil släpptes gruppen iväg av motorcyklisterna och det blev åka av i varierad hastighet och ganska ryckigt. Efter ca 10 mil lugnade det dock ner sig något med ryckigheten.

När vi hade cyklat ca 16 mil kom vi till en sträcka med grusväg i ca 5 km där det gick på i ganska god fart. Precis efter att vi kommit ut från gruset hörde jag ett konstigt ljud från mitt framhjul och det visade sig att jag hade fått punktering. Jag ropade punka då tanken var att hela gruppen skulle hålla ihop vid punkteringar och likande. Jag låg dock långt bak och var nyttjade inte mina röstresurser tillräckligt så gruppen uppfattade inte att jag punkterat utan susade vidare. Just då kändes det lite småsurt att det eventuellt skulle bli 17 mil solocykling.

Jag lagade punkteringen och gnetade sedan vidare och efter ett tag kom jag ikapp en herre som tydligen cyklat en annan väg. Jag var dock tvungen att stanna nästan direkt jag kommit i kapp honom då jag upptäckte att jag vänt hjulet fel vid slangbytet vilket gjorde att det inte registrerades någon hastighet.

Jag ha återigen upp denna cyklist just innan Köping där vi stannade vid den fashionabla IC-kiosken där vi skulle få en signatur på våra startkort som ett bevis på att vi kört runt banan.

Stoppet där blev ganska långt och efter ett tag kom det ikapp ytterligare några cyklister som släppt från vår grupp tidigare. Jag rullade vidare tillsammans med dessa cyklister och efter ett tag kom ett avsnitt med dödsgrus där SVEVIA höll på med beläggningsarbeten.

Längs med denna sträcka stod det ett par cyklister med punktering och vid slutet av sträckan stod helt plötsligt hela den grupp som jag cyklat med och väntade in de som fått punka. Jag har med andra ord ikapp min grupp och anslöt till dem.

Det blev dock inte så mycket cykling närmaste tiden då det inte gick många kilometer mellan punkteringarna.Totalt tror jag det blev 10 punkteringar i gruppen. Tillslut kom vi dock igång och kunde ta oss hela vägen runt till Stockholm.

Denna runda blev ett rejält test av justeringarna jag gjort i samband med bikefiten och det kändes bra. Det mest positiva var att jag inte fick några känningar i knäna över huvud taget.
Cykelgubbe

Finväder

Fashionabla IC:kiosken som ej tog kort men sålde herrmagasin...

Dödsgrus

Punkteringsväntan

Paus på MCD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar