söndag 20 juli 2008

Drottningleden

Idag har vi tillbringat större delen av dagen på Drottningleden. Först hade vi tänkt oss en tur upp på blomsterfjället Gierovardo. Det visade sig dock att det går en guidad tur där i morgon som Johanna vill gå. Så vi sköt alltså på den turen en dag. Istället så åkte vi till Laisaliden och gick upp då Drottningleden där vi strosade runt i knappt två timmar. Vi fotade, fikade och tittade på utsikten. Sedan gick vi ned tillbaka till Laisaliden där vi träffade en rätt tveksamt gäng som skulle ut och fjällvandra. Såhär såg de ut:

Bland annat var det en halvalkoholiserad cowboy med i gänget:


Efter att vi hälsat på dem så tog jag en löptur från Laisaliden till Hemavan på Drottningleden. Det var en trevlig tur om än väldigt jobbig. Leden är lättvandrad men rätt jobbig att springa. Det är uppför första halvan och sedan blir det rätt brant nedför så jag kunde inte slappna av i utförslöpningen. Utsikten var på sina håll är dock väldigt trevlig. Mortsbäcken är dessutom riktigt häftig. Under VM i multisport som gick här 2006 så sprang/hoppade/badade de i denna bäck. Det var nog rätt häftigt även om det nog även var ganska vådligt.


Jag kommer att känna av löpturen i morgon. Framförallt i fotlederna då jag inte riktigt är van att springa på såhär ojämt underlag. Det kommer nog dessutom att kännas i benen. Johanna mötte mig i Hemavan och passade även på att fota mig efter löpturen:


Förövrigt var vädret riktigt bra. Sol och ca 20 grader. Ganska så najs med andra ord.

Nu har laddningen inför hemresan börjat med godis, öl och chips. Kan det bli bättre?

1 kommentar: