tisdag 10 november 2009

Ullared - okej TV?


Jag zappade förbi Kanal 5 igår och fastnade i 10 minter framför den nya tv-succen Ullared.

Morgan på lagret verkar var verklighetens Roland från Torsk på Tallin.

TV-teamet filmar honom lång tid när han sitter ensam i sin trädgård och dricker öl efter att han pratat om sin gikt. Sedan frågar de Morgan som, i varje fall som det framställs på tv, helt verkar sakna social samvaro och förmåga: -Hur viktigt är det att kunna dela såda här stunder med någon annan?

Han svarar då: "- Jag jämför mig själv med mina syskon och kompisar och det känns som att de har mycket roligare än jag"

Vidare säger han i serien:"jag är ju lite kristen så här och då tänker jag att vi som inte lyckas så bra på jorden kanske får det bättre i himlen"

Är detta ok tv eller exploaterar de en olycklig och ensam människa?

Jag tyckte det var fantastiskt roligt att skratta åt den tragikomiska Roland i Torsk på Tallin men inte lika roligt när det är på riktigt.

Morgan själv verkar dock ta det med ro och säger i en intervju: "Det är jag själv som tagit upp ämnen som ensamhet, kristendom och annat. Alla har varit jätteschyssta och respektfulla!"

Skönt att han upplever det så även om jag inte uppfattar det som helt igenom respektfullt när jag ser tv-programmet.

1 kommentar:

  1. Jag såg programmet med Morgan och fick både hjärt o magknip. :=(

    SvaraRadera