söndag 20 juli 2014

Testat banan för Tolvtjärnsloppet

Jag fick frågan av Mats T om jag ville följa med och testa banan där Tolvtjänsloppet går och jag svarade såklart ja.

Så i torsdags bar det av i arla morgonstund mot Långsviksmon där banan startar och starten var minst sagt utmanande, först en asfaltsbacke följt av 15-16 km med nästan bara stig. Stigen var av mycket god kvalité och väldigt trevlig att cykla på. Jag hade dock rejält sega ben och är dessutom inte direkt snabb på stig så Mats fick stanna och vänta på den sega gubben ett antal gånger.

Fin stig men inte läge att tippa åt vänster
Senare på banan blev det lite mer transportsträckor med grusväg och även några kilometer med asfalt men inslaget av stig var fortfarande stort och av banans 66 km är ca 50% ren stig så gillar man stigcykling så är denna bana definitivt något jag rekommenderar.

En av få gånger jag var före Mats på stigarna
Förutom mycket stig innehåller även banan mycket backar och totalt antal höjdmeter är ca 1000 och många av backarna är dessutom rejält branta så de kan suga musten ur de flesta cykelbenen.

För egen del vakande kroppen till något på slutet och jag kunde hålla bättre fart både på stig och i backarna vilket gjorde att Mats inte längre behövde vänta på mig efter första timmen.

Banan var mycket bra utmärkt och de har gjort en kanonjobb med att preparera och röja så att den är i toppskick. Det känns som att det är många timmar som lagts ned på att få till banan så bra som den är.

Tolvtjärnsloppet går nästa söndag men för egen del blir det ingen start trots att banan är både bra och rolig då det nog istället blir Krafttrampen på lvg som går samma dag. Asfalt är fortfarande mer av hemmaplan för min del.

2 kommentarer:

  1. Blir fint det där:-)
    Tror jag såg dig smita in på pepparkakscafet i nyåker igår, körde förbi påväg till paradisbadet med barnen:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer nog, vi var där vid 12. Tyvärr började de servera fika först vid 13 så vi fick rulla vidare till Bjurholm.

      Radera