måndag 3 juni 2013

MTB-tur, krasch och oro

Igår blev det en tur tillsammans med MTB-gänget här i Vännäs. Vi var 10 stycken som rullade iväg i kvällsolen på en tur på dryga 2 timmar i varierad terräng. Även tempot var varierat från bitvis väldigt lugnt till ibland väldigt högt.

Jag hade planerat att hålla ett lugnt distanstempo och lät därför de snabbaste i gruppen cykla iväg i första riktiga backen men efter det gick mina planer i stöpet då jag inte lyckades hålla igen i de kommande backarna utan hängde med när tempot drogs upp. Inte vad som var planerat med det var kul.

Överlag var det en riktigt rolig runda. Det enda som inte var bra var att det blev en rejäl krasch i gruppen när två gick ihop. De klarade sig dock från allvarliga skador och kom undan med en del blåmärken. En av cyklarna klarade sig dock inte så bra då framhjulen blev så krokigt att det inte gick runt i framgaffeln men med en ganska stor kraftinsats gick det att böja till så att det gick att snurra runt så att Peter (cykelägaren) kunde rulla ut till närmaste större väg och ringa efter hjälp.

Benen kändes rätt ok igår trots nästan 50 mil cykling under veckan och förhoppningen är att de ska kännas riktigt bra nu till helgen då det är dags för Krafttrampen MTB som är seedningslopp inför Cykelvasan. Det ska bli mycket intressant att göra tävlingspremiär på MTB och jag har egentligen ingen aning om vad som väntar förutom att man kommer bli rejält trött. Något som tyvärr är ganska oroande är att väderprognosen för Skellefteå ser allt annat än bra ut och just nu sägs det att det kommer att ösregna vilket inte kommer vara till min fördel då jag hade föredragit torrt och lättcyklat som den solskensälskande landsvägscyklist som man är. Förhoppningsvis hinner de ända prognosen innan det är lördag men det är inte så troligt då jag aldrig lyckats cykla i något annat än skitväder i Skellefteå.

1 kommentar:

  1. Shit! vilket väder! Varför åka utomlands och cykla? ;-)

    SvaraRadera