fredag 7 december 2012

Tröskeltest

I går kväll körde jag ett tröskeltest på monarken enligt den modell som beskrivs i boken Training and racing with a power meter, fast med något kortare uppvärmning. Detta gjorde jag för att jag fick för mig att det skulle vara kul (så jävla kul var det inte) samt för att ha något referensvärde att stämma av träningen mot typ halvvägs in i kommande träningsprogram.

Jag körde först 10 min på 200 watt följt av 5 minuter på 350 watt och sedan 5 minuter lugnt innan jag körde igång testet som består av 20 minuter så hårt det går. Jag körde dessa 20 minuter med en snittwatt på 304 watt.

Enligt teorin i den omnämnda boken får man en bra uppskattning av sin Functional Threshold Power (watten man klarar av att hålla i 60 min) genom att dra av 5 procent från snittwatten under de 20 minuterna, vilket för mig innebär en ftp på 289 watt. Detta är väsentligt högre än vad jag hade när jag gjorde labtest så jag tror detta test överskattar min ftp en del även om jag nog förbättrat mig något under de knappa tre veckor som gått sedan testet.

Oavsett om dagens test överskattar ftp eller inte så har jag ett referensvärde att jämföra med framöver.

Såhär såg dagens pulskurva ut:
puls

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar