tisdag 15 januari 2013

Haveri

Under gårdagens tur fick jag punktering efter ca 2 mil varpå jag bytte slag och tryckte i en kolsyrepatron för att sedan köra de resterande 5 milen av rundan utan problem.

Inför dagens tur pumpade jag till normalt tryck och gav mig sedan av. Tanken var att återigen köra upp mot San Bartolome men jag kom inte längre än 5 km innan det var punktering igen. Jag bytte slang och pumpade upp lite tryck med brors fina handpump men när vi var så nära Playa del Ingles bestämde vi oss för att rulla ner till Free Motion och använda den sks pump de har stående utanför butiken.

När jag pumpat i lagom med tryck såg jag att det var en rejäl reva i sidan på däcket. Som den orutinerade klant jag är så hade jag varken med mig silvertejp för att provisoriskt laga hålet eller tillräckligt med pengar för att köpa ett nytt däck.

Jag släppte ut en hel del luft så att slangen inte putade ut så mycket och rullade tillbaka till hotellet. På hotellet satte jag tejp på insidan av däcket och cyklade sedan tillbaka till Free Motion för att köpa ett nytt däck.

När denna procedur var klar hade tiden som var avsatt till dagens cykeltur mer eller mindre passerat så det blev inget mer cyklande idag vilket gjorde att det blev 30 km i återhämtningstempo istället för den planerade 3 timmarsturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar