tisdag 1 april 2014

Första dagen på Mallorca - ordentliga motgångar!

Tidigt i morse klev vi upp för att åka till Mallorca. Resan flöt på fram till vi landade men väl där försvann flytet.

Dels så tog det osannolikt länge innan bagaget kom och när det väl hade kommit höll vi inte på att få åka med den buss som vi bokat för att de tyckte att delar av resesällskapet hade för stora väskor.

Vi tog oss dock tillslut iväg efter ca 20 minuters diskussion.

Väl framme på hotellet checkade vi in vilket också tog rejält med tid. När det var klart gick grabbarna som skulle hyra cykel iväg till uthyraren för att snabbt kunna få ut sina cyklar så vi kunde ta oss ut på en runda idag. Det visade sig dock att uthyraren stängt för siesta så det blev inga hyrcyklar förrän ca 1,5 timmar senare.

Själv skulle jag samtidigt montera ihop min medhavda cykel vilket inte heller flöt på helt smärtfritt. Jag hade igår monterat av vevpartiet för att byta klingor och monterade sedan inte fast ena vevarmen utan la ner den i en påse för att montera den på plats här på Mallorca. Det gick dock inte bättre än att det gick hål på påsen och vevarmsbulten letade sig ut ur kartongen.

Det visade sig sedan att det inte var det lättaste att få tag på en ny bult är utan jag fick tillslut tag på ett begagnat vevparti som jag tänkt montera istället. Det blev dock istället så att jag tog bulten från det vevpartiet och satt fast på mitt eget då en passade trots att det inte var från samma tillverkare.

När vi väl tog oss iväg efter många om och men så styrde vi kosan mot Randa (förövrigt lyckades vi köra fel så vi hamnade på motorvägen i någon kilometer.)

I backen upp till Randa körde vi valfri fart och jag och bror la oss på stabil marschfart. Fyra från gruppen drog iväg i en rejäl fart som vi inte hängde med på. Två av dem var dock tvungna att sänka farten så dem kom vi i kapp men den andra två körde på riktigt bra hela vägen upp så de var en bit före oss.
Snabbast upp

Efter lita fotande uppe på toppen bar det av utför och då blev det återigen problem. Efter bara en liten bit så small mitt framhjul så det var bara att stanna och lägga i ny slang. Sedan körde jag på några kilometer och plötsligt small framhjulet igen och denna gång gick det rejält snabbt påväg in i en kurva vilket var riktigt obehagligt och gjorde att jag bromsade rejält med bakdäcket så att även det nästan small.
Lite slitet
Alltså återigen dags att sätt i ny slang vilket inte gick bra då ventilen på den slangen gick sönder.

Fram med slag fyra, i med en och pumpa upp. Denna gång tog jag mig kanske 50 meter innan det punkterade igen. Troligtvis någon skit som kommit in i däcket även om jag inte hittat igen det.

Efter slang fyra gick jag ner för backen och ringde en taxi för att ta mig hem.

Taxi

 Det blev alltså inte den bästa cykeldag jag haft här på Mallorca...

Nu är dock två nya däck monterade vilket jag hoppas innebär att jag undviker problem framöver.

3 kommentarer:

  1. Jag hoppas verkligen att du har bättre tur resterande dagar!

    SvaraRadera
  2. Uhh! Snacka missflyt alltså!
    Hoppas nu ni/du gjort bort allt sånt å att det bara är
    kanoners resten av träningslägret därborta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag gick det bättre även om vi hade två punkteringar i gruppen. Det får dock väl anses vara ok på 8 pers och 14-15 mil i bergen.

      Radera