torsdag 30 maj 2013

Betongben genom träsk och mark

Veckan träningsprogram innehåller en herrans massa distans då tanken är att utsätta kroppen för något den inte är van vid för att nästa vecka lätta på träningen och sedan invänta formtoppen inför kommande lopp de närmaste veckorna.

Mycket distans innebär även mycket tid vilket kan vara svårt att få ihop då man även har ett jobb att sköta och en familj som man vill hinna träffa. Det blir därför en del pusslande för att få ihop det. Då frun var borta idag och hade med sig junior samtidigt som det bjöds på en stor mängd datastrul på jobbet passade jag på att kompa ut någon timme och avverka veckans längsta pass i kväll. Planen var att köra från Umeå till Bullmark, vidare mot Botsmark och Vindeln för att sedan cykla längs med Vindelälven till Vännäsby och sedan tillbaka till Umeå.

Jag kände ganska snabbt att benen var tunga idag vilket inte blev bättre av att det var ganska rejäl motvind fram till Bullmark där jag stannade på lanthandeln för att köpa en cola då jag bestämt mig för att fylla på med lite socker med ungefär en timmes mellanrum på dagens pass. I Bullmark svängde jag mot Gravmark och Botsmark och hade inte längre motvind men istället så var vägen fram till Botsmark en enda lång slakmota vilket inte direkt gjorde att benen kändes piggare. Träningsfilen säger att det var 0,5% lutning i 28 km.

Dagens andra lanthandelsbesök skedde efter att jag klarat av slakmotan och var framme i Botsmark där det återigen blev en Cola och även en lite chokladbit. Efter detta energiintag började jag cykla mot Vindeln men det visade sig tyvärr att det var den näst sämsta vägen i mannaminne. De hade "lagat" vägen genom att lägga ut oljeklister och sedan enorma mängder med löst grus som låg över hela vägen. Då jag inte hade med mig någon pump och inte var så sugen på att få punktering mitt ute i ödemarken bestämde jag mig för att vända och välja en annan väg.

Tillbaka i Botsmark tog jag vägen via Mickelsträsk och Flurkmark mot Umeå. Tyvärr såg jag inte till de två kameler som tydligen bor i Mickelsträsk.

I samband med den uteblivna kameltittandet började jag bli ännu segare än tidigare då jag precis som så många gånger tidigare fick en svacka efter ca 2,5 timmar. Jag gnetade dock vidare en halvtimme till innan jag stannade och åt upp den banan jag snott med mig från jobbet. Bananen gjorde susen och jag kände mig snart piggare igen.

I Flurkmark tog jag vägen mot Hissjö där jag planerade att stanna på dagen tredje lanthandel för att fylla på vätska. När jag närmade mig insåg jag att klockan snart var 19 och misstänkte att de skulle stänga butiken vilket gjorde att jag fick öka tempot rejält i några kilometer. Som den otroligt vältajmade person jag är så klev jag in på butiken kl 18:59 för att köpa dagen tredje cola samt en godispåse som jag la i ryggfickan för att ha om det behövdes.

Från Hissjö tänkte jag ta vägen mot Backen men jag hann bara köra knappt 2 kilometer innan jag såg att det var den sämsta vägen i mannaminne då de tagit bort asfalten så det var bara att vända om och ta 363:an mot Umeå och Västerslätt.

Framme i Umeå skarvade jag på rundan genom att köra från Västerslätt till Backen och sedan den så kallade sörforsrudan.

Med en liten omväg inne i Umeå blev denna runda precis över 15 mil. Då de stumma benen tog mig runt med ett rullsnitt på 31 km/h blev det inte passet riktigt 5 timmar men det var väldigt nära.

Även om benen var tunga så var det ytterligare ett trevligt pass i osannolikt bra väder och man blir nästan så salig att man börjar tal i tungor av att cykla i kvällssolen och känna lukten av hägg och nyklippt gräs.
slakmota
Inga kameler syntes till
Grabbarna var inte hemma
Cykel framför älv
På väg att bli avhängd av min egen skugga?
Dagens runda

3 kommentarer:

  1. Bra kört! Vägen från Hissjö är dock inte fullt så illa tilltygad som det först ser ut, cyklade där idag utan problem (fast då hade jag iofs slang och pump med i fickan). Det är typ 100 m som saknar asfalt och så en kort-kort bit lite längre fram, i övrigt är den orörd. Föredrar den alla gånger framför 363:an.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att veta att det bara är så lite asfalt som fattas. Hade jag vetat det igår hade jag nog vågat chansa.

      Radera