lördag 1 februari 2014

En månad utan socker

Idag är det första februari och min utmaning med mig själv att skippa socker i form av godis, läsk, kakor, bakverk och snacks är nu till ända. Det har gått förvånansvärt enkelt och det känns som månaden har gått snabbt.

Utmaningen har dessutom varit bra för formen då jag vägde in på 87,5 kg vid början av utmaningen och idag på morgonen visade vägen 84,1 kg. Alltså 3,4 kg minskning på 4,5 veckor vilket ger en viktminskning på ca 0,75 kg i veckan.

Trots viktnedgången känns det som jag kunnat tränat på bra och ökat antalet watt som jag kan utveckla.

Nu blir det att ta en rejäl ätardag idag, jag har redan inlett hårt med födelsedagstårta hos svågern innan lunch, men sedan ska jag fortsätta med det sockerfria ytterligare en månad.

10 kommentarer:

  1. Bra där Jocke! Själv har jag minskat mitt sockerintag rejält sen en dryg vecka tillbaka å ser man på vikten på väg nedåt med bibehållen styrka :-)
    Givetvis blir det godsaker ibland men försöker minimera intaget!
    Så vi för väl klappa varandra på axeln säga hur duktiga vi är eller hur? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även du Mazze. Ja, man känner sig mer och mer ensam i sockerträsket. Men det är ju ni som är rätt och jag som hamnat fel.

      Radera
  2. Tack.

    Ja det får vi göra :-)

    SvaraRadera
  3. Sjuhelsikes bra gjort bror. Perfekt också att kunna avväga kosten så bra att man minskar så snabbt i vikt samtidigt som träningen fungerar bra och man ökar kapaciteten där.

    Själv har jag hetsätit socker och fett under en vecka nu. Jag fortsätter dessutom i kväll. Jag borde köra på din ingång, jag vet dock inte riktigt hur jag ska få till karaktären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja jag är rätt nöjd med att ha lyckats avväga det så pass bra att det inte påverkat träningen. Å andra sidan har man ju haft, och har fortfarande, en hel del energi lagrat runt midjan :-)

      Med den träningsmängd du haft senaste veckan har det nog behövts en hel del socker och fett.

      I kväll kör jag också stenhårt med fett och socker, kör på både chips och godis, men i morgon är det skärpning igen.

      Radera
  4. Bra jobb Jocke! 
    Kroppen behöver inte socker och andra onyttigheter för att kunna träna! Bra mat räcker. Däremot kan det vara en bra idé att försöka ha en bra näringstajmning i samband med träning för att få ut så mycket som möjligt ändå. Särskilt om man ligger lite i underkant gällande det totala kaloriintaget.
    Framförallt bör måltider efter träningen skötas för bra återhämtning och träningseffekt. Näringsintag före träning görs så att själva passet kan utföras på ett bra sett. Kanske bara kaffe? För har man ätit bra det närmaste dygnet före passet finns det energi lagrat i kroppen/musklerna och träningen bör inte vara ett problem. Intag före träning är nog individuellt men viktigast är väl ”huvudet” känns ok. Kroppen klarar sig. Särskilt om har en buffert att ta av… Gör man detta bra bör det inte vara ett problem att gå ner i vikt utan att tappa i muskelmassa allt för mycket. Och så länge man gör det ska inte heller styrkan gå ner. Och tappar man i watt kanske watt/kg ändå stiger.
    Därför bör proteinintag prioriteras i första hand om man ligger på kaloriminus för att minimera muskelnedbrytning. Detta blir viktigare ju mindre fett man har på kroppen. Sedan äter man kolhydrater och fett efter personlig preferens. Alltså vad man själv tycker funkar för att kunna träna bra. Själv äter jag hellre fettsnålt och mera kolhydrater för att jag tycker det funkar bättre att träna på. Både kondition och stryka.
    Ovanstående gäller förstås träningen. Är det tävling är det ju att prestera som gäller och då trycker man ju i sig det som man presterar bäst på.
    //Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja jag försöker följa de principer du beskriver ovan och då funkar det rätt bra.

      Även jag föredrar kolhydrater framför fett, känns som det höjer kvalitén på träningarna.

      Det sägs ju iofs att det är bra att träna med låga kolhydratnivåer och att det ger bra träningseffekt men det är betydligt roligare att träna om man inte är kolhydratlåg och då är det bättre för mig. Har inte mentala styrkan att köra när det känns segt och tungt.

      Radera
  5. Helt rätt! Det ska vara roligt att träna och det har man igen i det långa loppet. Tror det är mycket mycket marginelt man kan höja fettförbräningen under träningen genom att träna kolhydratslåg. Och går det sämre att träna kan det inte vara värt det. Kroppen är bra på känna av detta ändå och ju bättre kondition/tränad man är ju bättre blir kroppen på att nyttja den energi som finns. Och en sliten kropp orkar inte träna lika mycket/ofta heller. Tror det är en dålig idé att skippa kolhydrater när man tränar. Särskilt konditionsidrotter. //Mats

    SvaraRadera