söndag 2 februari 2014

Höjd tröskel

Veckan har innehållit väldigt lite cykelträning då det var planerat att jag skulle ha en lugnare vecka. Det har bara blivit två väldigt lugna pass på 30 respektive 20 minuter med några korta spurter inlagda.

Igår var det dock dag att köra igång med ordentlig träning igen och jag körde ett 20 min test på max för att se om de senaste tre veckornas hårda träning gett någon utveckling.

Det verkar den ha gjort och jag körde de 20 minuterna med en snittwatt på 324 enligt Power2Max vilket ger 3,85 w/kg.

Efter 10 minuter lugn cykling körde jag sedan 3 min så hårt jag kunde. Jag mäktade med 391 watt under dessa 3 minuter och efter det sprutade mjölksyran ur öronen.

Utvecklingen sedan den 8 januari då jag körde detta upplägg senast är bra då jag ökat tjugan med 27 watt och trean med 31 watt. Detta samtidigt som jag gått ner i vikt.

Detta resultat indikerar att min tröskel ligger på 305-310 watt och jag har nu passerat den magiska gränsen på 300 watt vilket känns bra.

5 kommentarer:

  1. Bra kompensation vid "viloveckan". Du har verkligen gått framåt snabbt. Hur ligger du till i förhållande till fjolåret vid samma tid?

    SvaraRadera
  2. Detta test gav 315 w enl monarken och det bästa jag gjorde i fjol var 325 w. Det var dock i mars så jag skulle nog säga att jag ligger i nivå med i fjol.

    SvaraRadera
  3. Trösklar är roliga speciellt när man kliver över dem ;-)
    En prestation som du ska vara stolt över tycker jag!
    Bra tränat med andra ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja det känns bra att vara uppe på denna nivå nu med tanke på den bedrövliga nivå jag var på för två månader sedan.

      Radera
  4. Skador är skador nått vi cyklister får räkna med tyvärr! :-(
    Läste om din skada, har själv suttit med brutet nyckelben två gånger... Så jag vet hur det är.

    SvaraRadera