tisdag 4 februari 2014

Ny energileverantör - Åström SportsEnergy

Det har kommit ett antal forskningsrapporter som visar på att det kan vara en fördel att använda en sportdryck som innehåller fruktos då fruktos tas upp på ett annat sätt än de andra ”glukoskällorna” likt druvsocker, maltodextrin osv.

Blandar man fruktos och någon annan kolhydratkälla så ökar kroppens förmåga att ta upp kolhydrater då kroppen använder sig av två olika system för upptag. Ca 1/3 fruktos verkar vara optimalt.

Vidare finns det studier som visar på att det kan vara bra att få i sig grenade aminosyror (BCAA) under fysisk aktivitet då det kan motverka mental trötthet och minska muskelproteinnedbrytningen. Vidare tycks det vara så att BCAA eventuellt kan fördröja tiden till uttömning av glykogendepåerna i muskulaturen.

En sportdryck innehållade maltodextrin, fruktos och genade aminosyror skulle med andra ord sannolikt vara ganska bra.

Andreas Lindens blogg såg jag häromdagen att han precis fått en ny sponsor när det gäller sportdryck, Umara Sports, och att de har en sportdryck uppbyggd precis som ovan beskrivet.

Umaras sportdryck innehåller följande per 100 gr:

Protein (BCAA 2:1:1) 5g
Kolhydrater, 87g (varav 57g maltodextrin, 30g fruktos)
Natrium: 1000 mg
Kalium 160 mg
Kalcium 50 mg
Magnesium 15 mg

Det finns dock en nackdel med denna sportdryck och det är att den kostar 320 kr kilot vilket jag tycker är rätt saftigt.

Jag har därför dragit ihop mitt eget recept där jag blandar maltodextrin köpt i 4 kg förpackning, fruktsocker köpt på ICA med lite BCAA köpt på muskelbyggarbutiken. Till detta har jag tillsatt en del salt och mineralsalt. 

Min blandning har följande näringsvärde:

Protein (BCAA 2:1:1) 4,6 g
Kolhydrater, 90,5g (varav 60,5g maltodextrin, 30g fruktos)
Natrium 933 mg
Kalium 213 mg
Kalcium 0 mg
Magnesium 45 mg

Det enda som fattas i min dryck jämfört med Umaras är Kalcium vilket knappast är av avgörande betydelse, sannolikt har det ingen betydelse alls.

Den största skillnaden är dock priset. Denna blandning kostar knappt 60 kr per kg.

Jag har inte hunnit smaka på min blandning än då jag för tillfället inte kör så långa pass att sportdryck behövs men jag kan tänka mig att den smakar rätt sött då fruktos är väldigt sött i smaken. Sött brukar dock inte vara något problem för mig.

Jag återkommer framåt våren med en ordenligt utvärdering då jag hunnit testa blandningen.

14 kommentarer:

  1. Ohh! High tech Jocke! ;-)
    Jag som i princip köper det som står framför näsan när jag ska ha sportdryck mm. Men så är det mest pan y aqua för min del. Om det är ett tävlingslopp så blir det sportdryck i ena flaskan annars bara vatten å nån bar i fickan.
    Men ni är grymma som sätter er in i sånt här. Läste igår en blog om varför watt inte är watt, den var inte lätt att följa. http://mikaelflockhart.wordpress.com/
    Så hjälmen av från mitt håll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, sjukt high tech :-)

      Jag kör iofs också oftast med vatten. På tävling blir det sportdryck och oftast det som finns tillgängligt.

      Fick för mig detta mest för att jag tyckte det var så sjukt dyrt med 320 kr/kg och kännde att det borde gå att få ihop något likadant för en bråkdel av summan, och det gick det :-)

      Radera
    2. Ja, Mazze. Inte lätt. Då får man först veta att puls och andra sätt att styra sin träning inte är optimalt. Använd watt. Nu får man veta att inte heller det är så självklart. Ja, det är som det är.

      Radera
    3. Ja, Bror. Det ska bli intressant att få veta hur detta smakar, och framför allt hur det fungerar. Tar gärna emot en mer detaljerad innehållsförteckning.

      Radera
    4. Det kommer smaka sött och fungera sjukt bra :-) Säkert mest pga av placebo men det ska ju inte underskattas.

      Radera
  2. Mmm! Du har så rätt. Det är ofta dyrt med bars, gel och sportdrycker. För att inte tala om recoverypulver i alla dess former och smaker... Ja jisses!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. det är dyrt. Till tävling kör jag sportdryck rakt av - och en dyr en... På träning är det nästan alltid bara vatten och en berocca som gäller. Utomlands när det blir mycket träning kan det bli någon form av sportdryck, men då en billig variant.

      Radera
    2. Det enda jag kör kontinuerligt och som är relativt dyrt är proteinpulver. Jag kör hallon, jordgubbar, äpple och päron. Mixar det och blandar i proteinpulver. Detta tillsammans med hemmgjord müsli tas efter träningarna.

      Radera
    3. Själv brukar jag köra med mjölk och oboy som återhämtningsdryck. Innehåller både kolhydrater och protein, smakar bra och är dessutom billigt.

      Nu när jag kör sockerfritt och dessutom kör med kaloriminus har jag dock köpt mig proteinpulver.

      Proteinpulver är förövrigt ett kosttillskott som inte är så dyrt. Gymgrossistens whey80 kostar 159 kr/kg och ger 800 gr protein vilket motsvarar ca 4 kg kycklingfilé. Så per gr protein är det ju faktiskt ganska billigt.

      Radera
    4. Det låter bra. Då ligger jag rätt med mitt protein. Du är för övrigt imponerande att du inte ens tar lite socker efter träning.

      Radera
    5. Jag kör nolltolerans just nu. Tycker nästan det är enklare än att äta socker ibland. Lätt blir det då oftare och oftare.

      Efter träning på kvällstid kör jag en smörgås och en proteindrik. Har funkat bra än så länge.

      Radera
  3. Ok! Kan vi enas om följande: Om jag är trött och svettig efter mitt träningspass så var träningen av godo annars... Gör om! ;-)

    SvaraRadera
  4. Till viss del Mazze. Träning är nästan alltid av godo. Mej jag har både blivit trött och svettig och träningen har varit dålig. Inte ofta, men det har hänt.

    SvaraRadera
  5. Jag, som har lite svårt för sött och sliskigt, brukar ta några droppar citron i min egenblandade sportdryck (som i övrigt påminner om din). Ett tips om det skulle bli för sött...

    SvaraRadera