söndag 9 mars 2014

24 fyror och en tabata senare

Jag gick in i denna träningsvecka lite halvsliten efter att ha kört på ganska hårt veckan innan. Veckans fokus har som jag nämnt tidigare i bloggen varit vo2max intervaller och jag har nu klarat av 24 fyraminuterintervaller på 350-370 watt, en tabata och 2 st spurter på 475 watt till utmattning.

Detta gör att jag nu inte direkt är mindre sliten än vad jag var vid ingången av veckan.

Bitvis har det känts rätt segt men ändå flutit på rätt hyfsat. Dock ska jag säga att intervall 5 och 6 på passen inte varit någon dans på rosor. (Inte intervall 1-4 heller för den delen men de ha varit lite mindre jobbiga.) När benen bör klaga efter ca 1,5 minuter och man vet att det är rätt länge kvar att köra så krävs det lite vilja för att genomföra hela intervallerna, dock riktigt skönt när man klara av det.

Nu blir det vila både måndag och tisdag så att benen får tid att återhämta sig efter två tuffa veckor. Sedan blir det på det igen.

4 kommentarer:

  1. Jädrar i min låda vad du kört på bra denna vecka. Det är inte ofta "läs aldrig" som man kört så många fyror på en vecka.

    Nu blev jag nog lite stressad ändå. Jag som mest vilat denna vecka.

    Nej då. Jag är nöjd, och nu får jag bara lite motivation att trycka på bra de närmsta veckorna, bara förkylning och skadekänning ger med sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det ger bra utfall med detta upplägg. Hittade just en artikel som förespråkade just att samla vo2max intervaller i block istället för att köra då och då. Hoppas de har rätt.

      Du har ju tränat på grymt bra så vilan har nog säkert bara gjort gott.

      Radera
  2. Ojj! Starkt Jocke! Du beskriver det så bra, exakt så känns det när man går in i intervallerna. Å jag håller med dig de ska kännas jobbiga annars kör man inte nog hårt. Det ska göra ont så äre bara :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Ja om fyror inte känns jobbiga då kör man definitivt inte hårt nog :-)

      Radera