lördag 1 mars 2014

Vo2Max-test och tabata

Idag fanns det bara en dryg halvtimme över till träning och jag bestämde mig för att köra ett ramptest. Jag började på 70 watt och höjde med 35 watt varannan minut.

Rent praktiskt löste jag det genom att hålla en kadens på 70 på monarken och lägga på 0,5 kg när det var dags att öka på belastningen.

Jag gav som de flesta andra som kör test av detta slag upp i samband med en belastningshöjning. Den nivå jag gav upp på var när jag skulle höja från 420 till 455 watt så resultatet blev 2 minuter på 420 watt.

Enligt denna watt-kalkylator innebär det att jag har ett wo2max vid vikt på 82 kg som var dagens morgonvikt på 61,9 ml/kg.

När jag testade mig på Fysiometrics i slutet av mars i fjol så fick jag ett resultat på 63 ml/kg men då var jag ca 1 kg lättare. Om kalkylatorn ovan stämmer så innebär det att jag ligger ganska exakt lika som för 11 månader sedan i absoluta tal och nästa på samma nivå i förhållande till vikt.

Efter testet cyklade jag lugnt i 7 minuter och avslutade sedan med en tabata. Jag lyckades inte riktigt hålla de tänkta 170% av wo2max då testet satt i benen utan låg snarare på 150% av vad jag brukar hålla på mina 4 min intervaller. Det var dock tillräckligt för att jag skulle bli ordentligt trött, så trött att benen darrade ett bra tag efter.

8 kommentarer:

  1. Ujujuj! Du är stark, mitt senaste VO2max test på ett gym okt 2012 hade jag 54,1 ml/kg men då vägde jag 3 kg mer än idag! Så vem vet.
    Start Jocke!

    SvaraRadera
  2. Äsch! Starkt skulle det stå i sista meningen.
    Intressant! Jag kunde använda mig av two stage bicycle test på min körning idag och mata in de två värdena för respektive pulszon mät under fem minuter då får jag följande VO2max värde: 57,5! Alltså något bättre än jag var hösten 2012! :-) Yees! Tack för länken Jocke!

    SvaraRadera
  3. Tack. Ja jag har lyft mig en nivå jämfört med för ett par år sedan.

    57,5 är riktigt bra med tanke på att vo2max har en tendens att minska i takt med åldern.

    SvaraRadera
  4. Riktigt bra VO2Max. För övrigt har du skött dig snyggt med vikten också. Endast 82 kg nu - Bra jobbat.

    Jag gissar att mitt VO2Max är lägre, så jag får kompensera detta med andra kvalitéer.....

    Vilken uppvärmning kör du innan du fixar detta?

    Tyder på bra inställning att direkt bränna av en tabata efter detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En följdfråga - För att testet ska bli tillförlitligt; finns det sagt något om vilken kadens som ska hållas eller är det upp till var och en?

      Radera
  5. Tack.

    Jag kör ingen uppvärmning eftersom man börjar på så låg belastning och första nivåerna funkar som uppvärmning. Det tar 14 minuter att komma upp på 315 watt vilket gör att jag är tillräckligt varm när det börjar bli jobbigt.

    Först efter 16 minuter det börjar kännas ordentligt då man höjer till 350 watt.

    Inga instruktioner gällande kadens utan det är valfritt.

    SvaraRadera
  6. Gjorde det där testet förra året och året innan, bra referenstest. Sen verkar resultatet stämma rätt bra oxå.
    Kämpa på med V02max veckan nu, det är dom som ger nått:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag får känslan av att testet verkar stämma rätt bra.

      Kämpla lär jag få göra i veckan eftersom benen redan är trötta :-)

      Radera