onsdag 19 mars 2014

Mördartröskel och rejsettor

Planen enligt träningsprogrammet var att jag idag skulle köra två stycken tjugominutersintervaller.

Det blev inte riktigt så då jag istället körde två stycken femtonminutersintervaller med lite twist. Första intervallen körde jag med varierad intensitet var 30 sekund där jag varierade mellan 90 och 110% av snittet som landade på 320 watt. 

Det var rätt jobbigt och därför trampade jag lugnt i 10 minuter innan jag gav mig på nästa intervall som på internet kallas rejsettor

Upplägget var att cykla 1 minut på 380 watt vilket är något högre än vad jag kör fyror på för att sedan "vila" i 2 minuter. Vilan består dock av cykling på ca 280 watt vilket är lite högre intensitet än vad jag brukar köra mellan intervaller. Snittet på denna intervall hamnade även den kring 320 watt. 

Sammanfattningsvis kan jag säga att upplägget var rätt jobbigt. 

7 kommentarer:

  1. Bra pass. Tror också att det är bra att variera hur man kör sin träning för att motivera sig ännu mer.

    Jag brukar då och då köra liknande "rejsettor" och de är i alla fall bra för mig för att höja formen. Generellt kör jag oftast med ganska hög intensitet mellan mina intervaller. För mig brukar det funka bäst. Det är endast på "all-in" intervaller som jag kör riktigt lugnt mellan intervaller. Sedan om det passar andra - troligen vissa, men inte alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror att variation är bra. Jag har ett antal pass med 20 min intervaller inplanerade i veckan vilket är de jag tycker är "tråkigast" så jag kände att jag kunde byta ut ett av de passen mot något annat med gott samvete.

      Radera
  2. Bra intervallpass försök ha kortare vila mellan intervallerna. De sk experterna menar att man vid intervallträning ska ha 4:1 ratio. Dvs kör du 15 min intervaller ska du vila 3min 45sek. Fruktansvärt jobbigt kan jag intyga.
    Sen är jag rätt säker på att dina watt är avsevärt tyngre än mina och Tomas Tacx watt! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt upplägg varierar viloration beroende på vilken typ av intervaller det rör sig om där rekommendationen för tröskelintervaller ligger på just 4:1 så jag brukar alltid köra 5 min vila när jag kör tjugor.

      Nu var detta ett pass utanför ordinarie program men rejsettor anses dock av vissa vara tillräckligt intensivt för att 15 min ska räcka som ett eget pass och därför valde jag längre vila mellan intervallerna.

      Jag hoppas du rätt ang watten, annars ligger jag en bra bit efter :-)

      Radera
  3. Ok! Huvudsaken att man känner att man blir trött eller hur? ;-)
    Jag är rätt säker på att Monark watt är exakta watt. Det är jag dock inte vad det gäller Tacx watt för mycket variation där sett siffror på runt 25% för högt angivna watt men så stor felmarginal tror jag inte på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, å trött blev jag :-)

      25% låter aldelens för högt. Sådan avvikelse kan det nog vara i extremvärden men definitivt inte i snitt.

      Radera
    2. Jag tror någonstans mellan 5-15% lite beroende på. I mitt fall så tror jag att watten jag får är ganska konsekvent från gång till gång för att jag är noga med att dels bromskalibrera i alla fall 1 gång i veckan samt före varje pass pumpa i exakt samma däcktryck! Just för att förutsättningarna ska vara de samma varje gång. Sen kan man inte jämföra watt mellan varandra. Jag anser att det bara är på min trainer mina watt gäller och ingen annanstans. Med andra ord om jag denna vinter ligger 30-50 watt högre på likvärdiga pass jämfört förra säsongen så har JAG blivit starkare. Mer än så säger inte min wattmätare. Finns folk som vill jämföra sina watt med andra det tycker jag är ganska ologiskt. Den enda man ska jämföra med är ju sig själv det är ju där det står svart på vit, bättre eller sämre... Tack för ordet inlägget blev kanske liite långt! ;-)

      Radera